Carmen Gavrilescu, APSS: „Ne-am propus sa crestem vizibilitatea si prestigiul Salamului de Sibiu IGP pe piata europeana”

Carmen Gavrilescu, APSS: „Ne-am propus sa crestem vizibilitatea si prestigiul Salamului de Sibiu IGP pe piata europeana”


Salamul de Sibiu, primul produs romanesc din carne care a obtinut Indicatie Geografica Protejata (IGP) din partea Uniunii Europene, cu o traditie de peste 130 de ani, va ajunge in acest an si pe piata din SUA.

Povestea acestui produs emblematic se regaseste, de anul acesta, intr-o carte-document lansata de Carmen Gavrilescu, presedintele Asociatiei Producatorilor de Salam de Sibiu (APSS).

 

„Recunoasterea europeana intr-un sistem de calitate IGP pentru Salamul de Sibiu reprezinta recunoasterea efortului si a muncii neintrerupte a multor generatii de oameni care cu incredere, zi de zi, au faurit istorie ducand prin timpuri gustul inconfundabil al celui mai titrat salam romanesc. De mai bine de 130 de ani, maini dibace mestesugesc Salamul de Sibiu. Dincolo de aspectele tehnologice distincte, priceperea mesterilor isi pastreaza peste timp relevanta in procesul de fabricatie a produsului, multe dintre etapele de productie efectuandu-se si astazi manual”, a precizat Carmen Gavrilescu.

 

salam1

 

Fiind un produs de nisa, Salamul de Sibiu reprezinta 4% din volumul pietei de salam si cca. 10% din valoare. Pe categoria de produse crud-uscate, Salamul de Sibiu are o cota de piata de 15% din volumul acestei categorii si cca. 20% din valoare. In ceea ce priveste zona de consum, productia a atins acum un nivel de 3.000 de tone de Salam de Sibiu pe an, in comparatie cu 1.700 de tone de acum 5 ani.

 

„Chiar daca aceasta poate parea o crestere modesta, piata s-a contractat in timpul pandemiei, mai ales in sectorul HoReCa. Cu toate acestea, am incercat sa vedem partea plina a paharului, deoarece consumatorii au preluat cantitatea pierduta in HoReCa prin cumpararea propriu zisa din magazine, evitand astfel o contractie majora pentru un sortiment de lux. Salamul de Sibiu IGP este un produs premium, lucrat cu mare atentie. Am identificat oportunitatea in sectorul retailului modern, care a contribuit la promovarea produsului, atat sub forma brandurilor de sine statatoare, cat si sub forma marcilor proprii. Ne bucuram ca romanii apreciaza produsul si il duc peste tot in lume, savurandu-l cu placere. Acum, este important sa lucram si sa-l promovam in sfera gastronomiei si a patrimoniului gastronomic cultural, pentru a dezvolta impreuna cu sectorul HoReCa un platou premium romanesc unic in care Salamul de Sibiu sa fie insotit de o branza maturata, un vin de colectie si, de ce nu, si de alte produse incadrate intr-un sistem de calitate European precum IGP si DOP”, a adaugat presedintele APSS.

 

Salamul de Sibiu IGP ajunge pe mesele multor romani din strainatate, fiind apreciat si de europeni, chinezi sau japonezi, iar in curand vor demara exporturile de salam in mai multe state americane.

 

salam4

 

„In prezent, desfasuram schimburi comerciale in cadrul comunitatii europene si exportam in tarile cu o mare comunitate romaneasca, cum ar fi Spania, Italia, Anglia si Germania. Produsul Salam de Sibiu IGP a fost bine primit si in tari precum Japonia si China, insa inca nu avem acorduri de export definite cu aceste state. In acest moment, companiile Agricola Bacau si Cris-Tim Family Holding au obtinut agreement-ul de export in Statele Unite ale Americii si se afla in faza finala a procesului, urmand sa definitiveze doar aspectele legate de etichetarea specifica legislatiei sanitar veterinara. Desi Statele Unite nu recunosc in totalitate sistemele de calitate europene, sunt increzatoare ca, avand sprijinul comunitatilor romanesti, companiile sus mentionate vor reusi sa introduca produsul Salam de Sibiu in toate cataloagele americane intr-un interval scurt. Adevaratul Salam de Sibiu este asteptat cu entuziasm in SUA si Canada”, a mai afirmat Carmen Gavrilescu.

 

Interviul integral despre istoria Salamului de Sibiu IGP, despre reusitele APSS in cei 10 ani de existenta, dar si despre obiectivele pentru 2024, se regasesc in editia nr. 92 a revistei INDUSTRIA CARNII.RO.



Poti fi interesat si de