Piata de retail modern din Romania, estimata la aproape 20 mld. de euro

Piata de retail modern din Romania, estimata la aproape 20 mld. de euro


Valoarea pietei de retail modern din Romania se situeaza intre 17 si 20 de miliarde de euro, consumul inregistrand o crestere de peste 10% in 2017, apreciaza specialistii din domeniu.

Conform unei analize de piata realizata de Euler Hermes, la cresterea sectorului retail a contribuit si expansiunea teritoriala a retailerilor, cu peste 350 de magazine nou deschise in 2017, cele mai multe fiind inregistrate in zona rurala.

 

Pentru al doilea an consecutiv, liderul expansiunii este Profi, cu aproape 200 de magazine nou deschise (pe toate formatele de magazin, dar in special pe Profi Loco). Profi detine si locul 1 dupa numarul de magazine, urmat de Mega Image, care a incetinit ritmul expansiunii, in 2017, si Carrefour, care a integrat magazinele Billa.

 

De asemenea, expertii sustin ca 2017 a fost un an foarte bun pentru consum, si citeaza datele Institutului National de Statistica (INS), conform carora cresterea a fost de doua cifre, de peste 10%, a vanzarilor din comertul cu amanuntul. "Aceasta dinamica a fost sustinuta de o mare disponibilitate de a cumpara in randul consumatorilor, ca urmare a majorarilor salariale, a maririi punctului de pensie, dar si datorita reducerii fiscalitatii (diminuare tva de la 20% la 19%), a eliminarii supra-accizei la carburanti in T1 si T2 2017 si a cresterii cu 2,3% a ratei de ocupare in randul fortei de munca", mentioneaza reprezentantii Euler Hermes.

 

Pe parcursul anului trecut, retailerii au mizat pe magazinele de tip discount si pe cele de proximitate, trendul fiind apropierea de consumatori. Astfel, Mega Image a iesit in afara Bucurestiului, Carrefour a extins conceptul 'Carrefour Market', Auchan a intrat in benzinarii cu magazinele 'My Auchan', iar Metro a extins reteaua 'La Doi Pasi'.

 

Pentru anul 2018, specialistii estimeaza ca proximitatea si extinderea retailului in mediul rural are mult potential de crestere.

 

"Retailerii se orienteaza catre localitatile sub 15.000 de locuitori, iar formatul de magazin se adapteaza si el: daca pentru Kaufland suprafata uzuala a unui magazin era de 4.500 de metri patrati, acum noile formate incep de la 2.000 de metri patrati. Pentru retailerii concentrati in Bucuresti, unde comertul modern a ajuns aproape de 70%, devin de interes si alte orase. De exemplu, Mega Image targeteaza Cluj si Timisoara. Planurile de extindere continua in 2018 cu un target de retea de 1.000 de magazine pentru Profi (actual peste 700) si 10 magazine noi anuntate de Kaufland (cu un buget dublu de investitii - de la 100 milioane de euro, in 2017, la 200 milioane de euro, in 2018)", se arata in analiza citata.

 

Pe lista trendurilor din acest an se mai afla: imbunatatirea experientei de cumparare (obtinuta printr-un mix de tehnologie si interactiune umana in magazin), preocuparea pentru sortimentatie si pret, produsele cu specific local si produse de origine locala (dupa modelele 'Cooperativa agricola Tara Mea' si 'Raftul romanesc'), produse premium si, in acelasi timp, accesibile ca pret (conceptul de 'affordable premium'), respectiv sustenabilitate si responsabilitate sociala (constructia de magazine eco friendly, precum initativa Lidl care a inaugurat in 2018 al treilea magazin de acest tip).

 

Euler Hermes, filiala a Allianz si listata la Euronext Paris, este liderul global in asigurarea de credit comercial si specialist in domeniul garantiilor si al colectarii creantelor. Compania a inregistrat o cifra de afaceri consolidata de 2,6 miliarde de euro, in 2017, si a asigurat tranzactii de afaceri la nivel mondial de 894 miliarde euro in expunere, la sfarsitul anului trecut.



Poti fi interesat si de