Retailul alimentar romanesc depaseste pragul istoric de 100 de miliarde de lei

Retailul alimentar romanesc depaseste pragul istoric de 100 de miliarde de lei


Afacerile companiilor din comertul alimentar romanesc vor depasi, in acest an, nivelul-record de 100 de miliarde de lei, potrivit unei analize a KeysFin.

Urmatoarele doua saptamani se anunta a fi cele mai profitabile pentru retailerii alimentari din tot anul 2018. Febra cumparaturilor de Craciun va duce afacerile companiilor peste nivelul de 103 miliarde de lei, in crestere cu aproape 6 miliarde de lei fata de rezultatul din 2017.

 

Business-ul din sectorul alimentar a crescut anul trecut cu 7,7% fata de 2016 si cu 135% fata de 2007, la 97 miliarde de lei. Profitul net a avansat cu 16,8% fata de 2016 si cu 174,5% fata de 2007, la 3,5 miliarde de lei in 2017.

 

Potrivit analizei, sectorul de retail se afla, in prezent, in plin proces de maturizare, dupa expansiunea galopanta din anii 2000-2010. Numarul companiilor a scazut cu 8,8% fata de 2016 si ramane cu aproape 2% sub cel din 2007, la aproape 52.000 in 2017.

 

Statistica arata ca in retailul alimentar activeaza 18 companii mari, cu afaceri de 55,9 miliarde de lei in 2017, 235 de companii medii (10,8 miliarde de lei), 2.469 firme mici (15,6 miliarde de lei) si 49.258 microintreprinderi (14,5 miliarde de lei).

 

"Principalii jucatori din piata, Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan si Mega Image, si-au consolidat retelele, iar extinderea geografica a atins un nivel extrem de ridicat. Investitiile semnificative in deschiderea de noi unitati si mai ales in publicitate au spulberat, practic, concurenta micilor jucatori, magazinele independente, buticurile de cartier devenind o prezenta tot mai rara. Confruntate cu dificultati financiare, prinse in constrangerile tot mai puternice ale distribuitorilor de alimente si bauturi, multe dintre magazinele mici s-au inchis sau au fost preluate de marii jucatori", arata analiza KeysFin.

 

Astfel s-a ajuns ca ponderea companiilor mari sa atinga nivelul de 58% in 2017, fata de 32% in 2007.

 

Cele mai mari 10 companii au impreuna peste 2.500 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate moderna, discount si cash & carry si genereaza peste 53% din cifra de afaceri totala.

 

Liderul pietei continua sa fie Kaufland Romania, cu o cifra de afaceri de peste 10 miliarde de lei in 2017, ceea ce reprezinta 10,4% din totalul business-ului la nivel national.

 

Carrefour Romania se afla pe locul secund, cu afaceri de 6,7 miliarde de lei (7%), urmata de Lidl Discount (6,5 miliarde de lei, 6,7% din total), Auchan (5,2 miliarde de lei, 5,4% din total) si Mega Image (4,9 miliarde de lei, 5,1% din total).

 

"Investitorii straini au ajuns sa domine retailul alimentar romanesc, controland peste 72% din capitalurile proprii ale companiilor locale. Din prisma capitalurilor proprii detinute, investitorii germani sunt in prim-plan, urmati de cei olandezi, luxemburghezi, francezi, ciprioti si turci. Impreuna, primii cinci jucatori din piata de retail alimentar, toti controlati de straini, au generat anul trecut peste 45% din profitul sectorului", arata analiza KeysFin.

 

Cea mai profitabila companie a fost, anul trecut, Kaufland, cu un rezultat pozitiv de 670 milioane de lei. In top urmeaza Lidl (352,8 milioane de lei), Carrefour (209,7 milioane lei), Mega Image (201,8 milioane de lei) si Profi (130,9 milioane de lei).

 

La nivel regional, Capitala, cu cel mai mare numar de locuitori, a atras si cel mai ridicat nivel de afaceri, de peste 40,3 miliarde de lei. In clasamentul regional urmeaza judetele Prahova (8,2 miliarde de lei), Timis (5,8 miliarde de lei), Ilfov (5,8 miliarde de lei) si Brasov (4,8 miliarde de lei).

 

In retail lucreaza peste 223.000 de angajati, in scadere cu 2,3% fata de 2016 si cu 1,4% fata de 2007, in conditiile in care companiile au investit puternic in optimizarea costurilor operationale.

 

Productivitatea muncii in acest sector a crescut cu 10% fata de 2016, aproape 434.000 de lei per angajat in 2017, insa costul mediu per angajat a avansat de 2 ori mai rapid, cu 20% fata de 2016, la 31.600 de lei per angajat in 2017. "Cresterea costurilor cu forta de munca in acest sector a intervenit odata cu majorarea salariilor la nivel national si ca urmare a provocarilor tot mai accentuate din piata muncii. In conditiile crizei de personal, multi dintre retaileri au investit puternic in modernizarea proceselor tehnologice, iar unul dintre efectele cele mai vizibile il reprezinta extinderea semnificativa a caselor automate, unde clientii gestioneaza singuri plata. Automatizarea serviciilor se va extinde, cel mai probabil, la nivelul intregii piete, in urmatorii ani", estimeaza analistii de la KeysFin.

 

Cei mai importanti angajatori din sectorul de retail alimentar sunt Kaufland (13.519 angajati), Profi (11.662), Carrefour (9.939), Mega Image (9.313) si Auchan (9.290 de angajati).

 

Potrivit datelor Eurostat, la nivel european, romanii au alocat in 2017 cea mai mare parte dintre veniturile gospodariilor pe alimente si bauturi non-alcoolice (27,8%) din UE. Ne urmeaza lituanienii (22%), estonienii (20,3%) si bulgarii (19,5%). Cifra din dreptul Romaniei reprezinta de peste doua ori media UE (12,2%). La polul opus, romanii aloca mult mai putin restaurantelor si hotelurilor (doar 3,3% fata de o medie UE de 8,8% din total).

 

"Statistica prezinta o consecinta directa a nivelului de trai scazut din Romania. Romanii nu mananca mai mult decat alti europeni, ci cheltuie mai mult raportat la veniturile lor. Una este sa ai un salariu de 3000 de euro si sa aloci 800 de euro pentru mancare si alta e sa traiesti la limita subzistentei, cum o fac multi dintre romani. Dincolo de raportul cheltuieli alimentare - salarii, o alta mare problema o reprezinta obiceiurile alimentare nesanatoase, care au facut ca Romania sa se claseze pe locul trei in Europa in clasamentul supraponderalilor, potrivit datelor de la Institutul de Endocrinologie C.I. Parhon. Este o consecinta a mancarii proaste si ieftine, puternic calorice, pe care majoritatea o consuma", spun analistii.

 

Obiceiurile de consum ale romanilor tin si de traditie. "Dupa 40 de ani de comunism in care achizitia de bunuri alimentare reprezenta o provocare, o intreaga generatie si-a gasit satisfactia in consumul alimentar. Ideea de a manca mult si bine - o conotatie a prosperitatii, s-a transmis din generatie in generatie, farfuria plina continuand sa fie principala satisfactie a unei mari parti a populatiei", se mai arata in raportul citat.

 



Poti fi interesat si de