Romania, cea mai mare crestere a puterii de cumparare din Europa

Romania, cea mai mare crestere a puterii de cumparare din Europa


Romania a inregistrat un salt de 7,8% in ceea ce priveste puterea de cumparare, in 2017, cea mai mare crestere din Europa, reiese dintr-un studiu realizat de GfK.

La nivel european, cercetarea de specialitate arata ca, anul trecut, fiecare cetatean din tarile Uniunii Europene (UE) analizate a avut o putere medie de cumparare de 16.436 de euro, echivalentul unei cresteri nominale de 1,9% fata de anul precedent.

 

Romania, cu un salt de 7,8%, a inregistrat cel mai mare avans in ceea ce priveste puterea de cumparare, dar cu toate acestea valoarea de 4.556 de euro/cap de locuitor ramane scazuta, ceea ce "demonstreaza persistenta decalajului mare intre tarile Europei in ceea ce priveste bunastarea populatiei".

 

"Puterea de cumparare masurata de GfK corespunde cu venitul net disponibil al populatiei, inclusiv subventiile guvernamentale - pensii, ajutor de somaj si alocatii pentru copii. Populatia isi foloseste puterea de cumparare pentru acoperirea cheltuielilor pentru alimentatie, intretinere, servicii, vacante, asigurari, pensii private si achizitii din retail. Chiar daca in crestere, puterea de cumparare in Romania este printre cele mai mici din Europa, situatia este asemanatoare celei din Ucraina, Bulgaria, Serbia, Bosnia - Hertegovina, Macedonia si, partial, Turcia. Regiunile tarii unde puterea de cumparare este mai ridicata fata de restul tarii sunt: Bucuresti si judetele Cluj, Timis, Alba, Sibiu, Brasov, Prahova, Arges, Constanta. Judetele care au inregistrat un mic salt fata de anul trecut in privinta puterii de cumparare sunt: Arad, Hunedoara si Mures", se arata in studiul GfK.

 

In privinta cifrei de afaceri in retail, GfK anticipeaza o crestere, in 2018, de 2,1% pentru statele UE. Astfel, in timp ce cresterea valorii este de asteptat pentru tari precum Franta, Spania si Ungaria, situatia pentru tarile cu rate scazute de crestere va fi mai putin favorabila, din cauza inflatiei in crestere.

 

La nivel general, raportul citat arata ca tarile UE au avut o crestere cu 1,8% a cifrei de afaceri in retail, in 2017. In plus, din cauza efectelor cursului de schimb valutar, Marea Britanie a suferit o scadere a cifrei de afaceri de 4,2%, in euro.

 

In topul ratelor de crestere, Cehia (+9,8%) si Romania (+9,3%) se afla printre statele campioane. De asemenea, gratie cresterii continue a veniturilor, tarile din estul Europei aflate in top in anii precedenti au condus din nou plutonul in 2018.

 

Pentru anul in curs, specialistii GfK se asteapta la rate de crestere robuste pentru Romania (+7,5%), Estonia (+6,8%), Cehia (+6,5%), Ungaria (+6%) si Bulgaria (+5,3%). In plus, este estimata o crestere cu 2,1% a afacerilor din retail, cu o rata usor incetinita fata de anul anterior.

 

Conform documentului, ponderea cheltuielilor populatiei in retail variaza puternic in Europa - de la doar un sfert pana la aproape 50%, iar media statelor UE a fost de 30,5%, anul trecut. In cazul Romaniei, cota a fost, in 2017, de 31,6%.

 

Cercetarea GfK arata, totodata, ca statele UE s-au apropiat de prognoza Bancii Centrale Europene (BCE) in privinta ratei inflatiei, ajungand la 1,7%, in 2017. In acest context, GfK preconizeaza o crestere a preturilor la nivelul Uniunii de 1,9%.

 

Romania a avut o inflatie de 1,2% in 2017, sub media europeana, dar estimarile pentru acest an arata o rata a inflatiei de 4,1%, cel mai mare nivel prognozat in UE.

 

Analiza GfK a fost realizata la nivelul a 32 de tari europene si cuprinde cele mai recente evolutii si prognoze pentru anul 2018. Indicatorii de piata evaluati de GfK sunt: puterea de cumparare, ponderea cheltuielilor populatiei in retail din cheltuielile totale, inflatia si profitabilitatea spatiilor comerciale. De asemenea, GfK ofera o prognoza asupra cifrei de afaceri aferente retailului din spatiile comerciale pentru acest an.



Poti fi interesat si de