Romania are nevoie de branduri regionale puternice

Romania are nevoie de branduri regionale puternice


Necesitatea construirii unor branduri regionale puternice si a unor strategii care sa tina cont de specificul regiunilor au fost teme discutate marti, la Brasov, in cadrul conferintei de incheiere a unui proiect european, in valoare de 4 milioane de euro, din care a facut parte 8 tari, Romania fiind reprezentata de Clusterul inovativ regional Agrofood din Regiunea centru.

Proiectul STRING - strategii pentru clustere inovative regionale in domeniul agro-alimentar s-a derulat in cadrul programului Interreg Europe, parteneri fiind entitati din domeniu din Olanda (lider de proiect) Danemarca, Franta, Germania, Spania, Italia, Ungaria si Clusterul Agrofood din Regiunea Centru Romania.

 

"Noi tratam de la producatori pana la produsul final si consumatori, deci crearea lanturilor valorice si in regiunea noastra sunt foarte multe produse care sunt fabricate aici (...), avem fabrici de prelucrarea laptelui, ferme modernizate cu fonduri europene, avem cartoful - aici suntem cei mai buni si a inceput si rapita ca alternativa, firme de panificatie si, nu in ultimul rand, apele noastre, toate reprezinta o comoara in tara noastra si in Europa. Ce am vazut in alte tari, ei sunt mandri de produsele regionale si de brandurile regionale si fac promovare. Populatia consuma produse autohtone, insa noi inca nu am ajuns la acest nivel, desi avem doua branduri puternice cunoscute peste tot in lume: Transilvania si Carpatii. Trebuie sa construim cu produsele fabricate in aceasta regiune cele doua branduri (...) indiferent ca e un bucurestean sau un galatean trebuie sa stie ca acestea sunt produse fabricate in aceasta regiune si (...) populatia din zona trebuie sa stie ca, daca consuma aceste produse (...), sunt locuri de munca, aceste comunitati se dezvolta", a declarat directorul Clusterului Agrofood din Regiunea centru, Vajda Lajos.

 

Totodata, acesta a subliniat ca o prioritate este strategia de specializare inteligenta a regiunii, specificul Regiunii centru fiind agricultura montana, dar a vorbit si despre necesitatea inovarii traditiilor, subliniind ca in microregiuni - de la Tara Motilor si pana la zonele secuiesti si sasesti - exista produse traditionale foarte bune.

 

"Aici am putea sa-i depasim pe occidentali, pentru ca, daca doar ii imitam sau numai preluam tehnologii, atunci permanent vom fi in urma cu 50 de ani. Si trebuie sa cautam acele zone in care putem fi mai buni, dar trebuie sa ne si pregatim si aici scolile profesionale, mentorii, trebuie sa se implice in acest proces", a subliniat directorul Clusterului Agrofood.

 

Potrivit acestuia, partea romana a beneficiat de o finantare de 110.000 de euro, cofinantarea fiind de 25% din aceasta valoare, iar Ministerul Fondurilor Europene a asigurat 13% din suma.

 

Profesorul dr. Lucian Dan Andronic, de la Universitatea Spiru Haret Brasov, specialist in psihologie organizationala si manageriala, a participat la proiect, efectuand in cadrul acestuia o vizita in regiunea italiana Emiglia Romagna, fiind interesat de organizarea producatorilor din aceasta regiune.

 

"Noi produse avem, dar nu avem organizare. La ei organizarea este tip cooperatist - castiga si cel care are foarte putine produse si cel care are foarte multe produse. Branduiesc un produs pe care il inregistreaza si la Comisia Europeana si reusesc sa castige la toate nivelurile", a explicat prof. dr. Andronic, aratand ca un singur produs, administrat de un consortiu - care apara brandul si organizeaza promovarea acestuia - asigura 50.000 de locuri de munca si aduce o cifra de afaceri de 8 miliarde de euro anual.

 

Pieter de Boer, reprezentant al autoritatilor locale din regiunea North Brabant, liderul de proiect, a subliniat ca ceea ce i-a inspirat pe partenerii occidentali in Romania a fost faptul ca exista produse traditionale foarte gustoase si de buna calitate: "Noi suntem axati pe cost si nu atat de mult pe calitate si cred ca ceea ce se intampla in Romania este ca oamenii sunt preocupati de calitate, ceea ce ne inspira foarte mult".

 

Prezent la eveniment, prefectul judetului Brasov, Marian Rasaliu, a apreciat ca "proiectul STRING este pentru decidenti o buna baza de pornire, care ofera informatii, bune practici pe care sa putem sa le implementam si in tara noastra".

 

"Cred ca este o zona in care Romania este foarte foarte preocupata pentru ceea ce inseamna produse bio, traditionale si asigurarea unor alimente de calitate sanatoase(...) Domeniul agroalimentar este o prioritate si pentru Romania si nu este indiferent in ce directie mergem (...), in regiunea noastra avem foarte multe traditii, avem foarte multe posibilitati de a produce produse bio, avem foarte multe produse locale, dar si produse industriale si aici trebuie sa lucram foarte mult la crearea unui brand regional", a spus prefectul de Brasov, Marian Rasaliu.



Poti fi interesat si de