Wednesday, Dec 13th

Last update10:42:13

Te afli aici: Articole Analiza Interna Deficitul Romaniei in comertul cu alimente s-a dublat in primele opt luni

banner optim 540x130
 

Deficitul Romaniei in comertul cu alimente s-a dublat in primele opt luni

  • PDF
alimente deficitDeficitul Romaniei in comertul cu produse agroalimentare s-a majorat la 820,9 milioane de euro in primele opt luni din acest an, fiind de peste doua ori mai mare fata de nivelul consemnat in aceeasi perioada din 2016, insa in usoara scadere fata de primul semestru, cand a depasit 1,064 miliarde de euro, conform datelor centralizate la Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR).

In perioada ianuarie - august 2017, exporturile de alimente s-au majorat cu 5,1%, pana la 3,818 miliarde de euro, in timp ce importurile au crescut cu aproape 15%, totalizand 4,639 miliarde de euro.

Romania a exportat in tarile Uniunii Europene produse agroalimentare in valoare de 2,328 miliarde de euro, iar in tarile terte de 1,489 miliarde de euro, in timp ce importurile din spatiul comunitar au totalizat 3,814 miliarde de euro la opt luni, cele din spatiul extracomunitar cifrandu-se la 824,8 milioane de euro.

Statistica Ministerului Agriculturii arata ca, in relatia cu Uniunea Europeana, Romania are un deficit de 1,485 miliarde de euro, dar fata de tarile terte inregistreaza un excedent de 664,8 milioane de euro in comertul cu produse agroalimentare.

In acest context, livrarile externe de grau ale Romaniei, produsul cu ponderea valorica cea mai mare in total exporturi (19,3%), au totalizat 4,298 milioane de tone, contribuind cu 736,6 milioane de euro la incasarile primelor opt luni din 2017, respectiv cu 4 milioane de euro mai mult, desi cantitatea exportata a fost mai mica cu 143.200 tone in raport cu perioada similara din 2016.

„Exporturile au mai avansat la legume pastai (+35 milioane de euro), animale vii din specia bovine (+25,5 milioane de euro), ulei de floarea-soarelui (+24,2 milioane de euro), animale vii din specia ovine sau caprine (+19 milioane de euro), preparate alimentare (+12 milioane de euro), boabe de soia (+12 milioane de euro), carne de porc (+11,2 milioane de euro), carne de ovine sau caprine (+8,9 milioane de euro), branzeturi (+7,9 milioane de euro), produse de brutarie, patiserie si biscuiti (+7,6 milioane de euro)”, arata datele centralizate de MADR.

Pe de alta parte, in perioada analizata s-au redus exporturile de carne de pasare (cu 6,6 milioane de euro), cele de porumb, cu 4,9 milioane de euro, preparatele si conservele din carne, cu 2,4 milioane de euro, si livrarile de turte de soia, cu 2,2 milioane de euro.

„In conditiile continuarii tendintei de diminuare a exporturilor catre tarile terte (-3,2%), cresterea pe total de 5,1% a exporturilor agroalimentare s-a datorat majorarii cu 11,1% a livrarilor intracomunitare, in principal la seminte de floarea-soarelui, grau, orz, preparate alimentare, animale vii din specia ovine sau caprine, carne de porc, seminte de rapita, ulei de floarea-soarelui etc”, sustin reprezentantii MADR.

Pe de alta parte, importurile de carne de porc se afla in continuare in top, avansand cu 15,1% in termeni cantitativi si cu 42,8% din punct de vedere valoric. Astfel, in primele opt luni ale acestui an au fost importate 193.000 de tone de carne de porc, in valoare de 86,3 milioane de euro.

De asemenea, in perioada mentionata au mai crescut importurile de porumb, cu 48,2 milioane de euro, cele de branzeturi, cu aproape 30 de milioane de euro, grau (+23,3 milioane de euro), turte de soia (+20,3 milioane de euro), preparate alimentare (+20,3 milioane de euro), produse de brutarie, patiserie si biscuiti (+19,9 milioane de euro), seminte de floarea-soarelui (+16,8 milioane de euro), lapte si smantana (+14,8 milioane de euro), ciocolata (+12,9 milioane de euro), tomate (+11,2 milioane de euro), banane (+10,1 milioane de euro), cafea (+8,5 milioane de euro) si de animale vii din specia porcine (+7,7 milioane de euro).

Uniunea Europeana ramane principalul partener in comertul agroalimentar al Romaniei: livrarile catre aceasta destinatie au avut o pondere valorica de 61% din total exporturi, iar achizitiile de produse agroalimentare din statele membre au detinut o pondere de 82,2% din total importuri.

banner agerpress nou 554x80