Thursday, Aug 21st

Last update11:03:08

Te afli aici: Exclusiv IC Prezentare Piata industriei carnii din Republica Moldova

abonam ic

Piata industriei carnii din Republica Moldova

  • PDF

piata ind carnii

Vizita la targul Food&Drinks, Food Technology si Packaging DEPOT a fost o oportunitate foarte buna de a cunoaste cat mai bine piata in curs de dezvoltare a industriei carnii din Republica Moldova.

Gama produselor se situeaza la un nivel mediu spre premium, marsandu-se pe diversitatea sortimentelor si pe calitatea produselor, ponderea de consum fiind detinuta de produsele fiert-afumate. Pe partea de retail, predominante sunt magazinele traditionale, iar dintre lanturile de retail modern importante sunt prezente Metro Cash&Carry si alte doua lanturi de magazine ucrainiene.


Cristina Ciumac, manager al Patronatului Intreprinderilor Industriei Prelucratoare de Carne (PIIPC) din Republica Moldova, ne-a vorbit in cateva cuvinte despre evolutia pietei carnii din Republica Moldova: “Actualmente, se atesta o vadita maturitate a pietei. Acest lucru se afirma prin tendinta procesatorilor de carne autohtoni care doresc sa atinga standardele europene privind productia de carne si preparate din carne prin achizitionarea de utilaje de ultima ora, tehnologii avansate, sau investind considerabil in segmentul resurselor umane (efectuarea training-urilor, seminarii), precum si in dezvoltarea pro¬priu-zisa a intreprinderilor. La ora actuala, este o concurenta acerba pe piata, fapt ce determina intreprinderile producatoare de carne sa-si reevalueze strategiile de lucru, pentru a-si asigura o competi¬tivitate sanatoasa.


Avand in vedere gusturile specifice ale consumatorului moldovean, putem remarca faptul ca semipreparatele congelate gen nuggets nu au avut succesul preconizat pe piata interna. Totusi, segmentul de produse semipreparate proaspete poate sa devina una din perspectivele de dezvoltare ale industriei carnii, insa acest segment este putin defavorizat din cauza termenului limitat de valabilitate, fapt inacceptat de marea parte a procesatorilor au¬tohtoni.” In continuare, Cristina Ciumac ne-a vorbit despre situatia sectoru¬lui de productie a carnii de porc, dar si a sectorului de pasare: “In Republica Moldova productia de carne de porc, cat si cea de pasare sunt in plina dezvoltare. La ora actuala, pe piata se atesta un ex¬cedent al ofertei in raport cu cererea pe aceste doua segmente. In ceea ce priveste carnea de vita, situatia este cu totul diferita, datorita numarului mic de ferme de bovina, cat si exportului masiv din anul 2010 catre tarile arabe. Referitor la productia de carne de oaie, aceasta nu are o acoperire semnificativa, sunt cateva ferme mici, insa majoritatea animalelor sunt crescute in gospodariile individuale, la fel si in cazul crescato¬rilor de bovine (cca. 80% din total).” Oleg Ignatov, directorul general al firmei Cardiax Plus SRL consid¬era ca dezvoltarea industriei carnii din Moldova s-ar accentua prin cumularea mai multor factori importanti: stabilizarea preturilor la materia prima, exportul produselor din carne pe pietele europene, posibilitatea de a produce in regim de perfectionare activa, fapt ce tine de o colaborare stransa cu parteneri externi si prin cresterea puterii de cumparare a consumatorilor locali. “Piata industriala a carnii din Moldova se maturizeaza activ, iar producatorii locali resimt consecintele si se adapteaza noilor conditii. Consumatorii au posi¬bilitatea sa aleaga din gama vasta de produse ce corespund celor mai inalte standarde de calitate.


Pe langa preparatele deja recunoscute pe piata, producatorii sunt interesati de lansarea unor produse noi ce corespund standardelor europene, pentru a satisface cele mai rafinate gusturi si pentru a surprinde consumatorul. Pentru a reusi sa te mentii pe piata, trebuie intr-adevar sa fii bun, ceea ce presupune livrarea pe piata a unor produse corespunzatoare preferintelor consumatorului local, obtinute din materie prima de calitate, la un pret accesibil si care poate fi cumparat practic in orice punct de vanzare autorizat. La momentul actual, cea mai mare dificultate a noastra este lipsa materiei prime autohtone pe anumite segmente cum ar fi carnea de vita pe care o achizitionam la preturi foarte mari. In ceea ce priveste carnea de porc si de pasare, oferta excede cererea, desi nici acestea nu se gasesc la preturi mici. De asemenea se simte si impactul crizei alimentare prin cresterea continua a preturilor la materia prima, combustibil, utilitati, fapt care genereaza majorarea pretului produsului finit si in consecinta reduce accesibilitatea produ¬sului pentru consumator.

” Totodata, Oleg Ignatov ne-a vorbit despre oportunitatile de colaborare cu producatori si furnizori de carne si echipamente din Romania pe care le considera deosebit de impor¬tante: “Pentru noi, in calitate de producatori, sunt importante oportunitatile de colaborare cu partenerii romani. In cazul in care producatorii si furnizorii din Romania vor putea oferi conditii mai avantajoase decat cele existente pe piata locala, atunci desigur ca vom initia raporturi comerciale mai stranse. Actualmente colaboram doar cu cateva societati comerciale din Romania. Luand in considerare faptul ca suntem deschisi inovatiilor, mereu producem ceva nou si imbunatatim calitatea produselor deja lansate pe piata, tinem sa avem echipamente de calitate, moderne si multifunctionale, acestea consider ca ar putea fi segmentele unde ar putea avea loc o colabo¬rare reciproc avantajoasa cu firmele romanesti.” Referitor la organizarea expozitiei CARNEXPO reprezentantul firmei Cardiax Plus SRL a mai declarat: “Expozitia CARNEXPO este una foarte utila tuturor jucatorilor din segmentele vizate. Am dori sa mer¬gem sa o vizitam, intrucat ca domenii de interes va cuprinde toate sectoarele ce au tangenta cu profilul nostru de activitate. Ramane sa ne exprimam regretul ca actualmente Moldova nu are posibilitati de export la produsele de origine animala, iar colaborarea in acest sens nu se prezinta realizabila pentru moment. Totodata, chiar si la nivel strict informational, prin prisma potentialelor colaborari din dome¬niul achizitiei de utilaje, echipamente si solutii pentru ambalarea produselor si a materiei prime, suntem interesati de participarea la expozitia CARNEXPO.


Uliana Bespaliuc, manager general al firmei Pegas: “Din pacate, piata din Republica Moldova nu are un potential mare, concurenta este intensa, iar numarul companiilor mici si mari care fabrica produse din carne este destul de mare. Multe intreprinderi mici ar putea iesi de pe piata, deoarece nu pot indeplini cerintele moderne in ceea ce priveste siguranta alimentara. De asemenea, un factor de descurajare este un exod destul de mare al cetatenilor moldoveni prin deplasarea acestora in alte tari in cautarea de locuri de munca, precum si puterea de cumparare scazuta a populatiei.” Ili Vasile, manager Condiviv, ne-a expus cateva cuvinte despre asemanarile si deosebirile dintre piata de carne din Romania si Moldova: “Piata moldoveneasca este mai mult asemanatoare celei din Ucraina si Rusia, decat celei din Romania. Exista tipuri de mem¬brane care in Romania nu se folosesc. Ma refer la unele tipuri de membrane celulozice. La fel se intampla si cu gusturile. Gusturile romanesti nu intotdeauna sunt acceptate de consumatorii moldo¬veni. Piata industriei carnii din Moldova este in plina dezvoltare, iar dorinta producatorilor este de a iesi pe pietele vecine. Firma Condiviv promoveaza pe piata ingrediente individualizate, sisteme de ambalare, instalatii de producere a salamurilor crud-uscate si crud-zvantate. Dezvoltarea firmei Condiviv depinde in mare masura de potentialul clientilor nostri. Pe masura ce acestia vor iesi la export, vom creste si noi. In acest moment suntem limitati de faptul ca piata este mica si de o competitie mare”.


banner agerpress nou 554x80