Consiliul Concurentei va monitoriza preturile din 600 de magazine

Consiliul Concurentei va monitoriza preturile din 600 de magazine


Consiliul Concurentei (CC) va monitoriza in aceasta perioada, la nivel national, in jur de 600 de magazine, pentru a urmari evolutia preturilor la principalele categorii de produse alimentare, iar pentru intensificarea concurentei in piata va implementa in cursul acestui an "Monitorul preturilor", potrivit raportului prezentat miercuri in Guvern de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR).

magConsiliul Concurentei (CC) va monitoriza in aceasta perioada, la nivel national, in jur de 600 de magazine, pentru a urmari evolutia preturilor la principalele categorii de produse alimentare, iar pentru intensificarea concurentei in piata va implementa in cursul acestui an "Monitorul preturilor", potrivit raportului prezentat miercuri in Guvern de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR).

CC va monitoriza preturile produselor alimentare att inainte de introducerea cotei reduse de TVA la alimente ct si dupa data de 1 iunie, pentru a verifica daca efectul reducerii TVA asupra preturilor la raft se va mentine in timp. Categoriile monitorizate vor fi din sectorul carnii si al preparatelor din carne, legume, fructe, lapte si produse lactate, apa si bauturi racoritoare, oua, si produse de baza: ulei, faina, zahar, orez, paste fainoase, fasole uscata, malai, dulciuri, potrivit Agerpres.

De asemenea, CC are in vedere si monitorizarea unor categorii pentru care nu se modifica cota TVA, respectiv produse de panificatie unde reducerea a fost aplicata in 2013, dar si pentru bere si vin.

Anul acesta va fi implementat si Monitorul preturilor", un proiect prin care autoritatea de concurenta spera sa se intensifice concurenta in aceasta piata, reducnd costurile de informare ale consumatorilor. Acest proiect se va materializa printr-un site care va afisa comparatii de preturi pe categorii si produse alimentare relevante. "Consumatorii mai bine informati reprezinta o presiune importanta pentru retaileri", se arata in raport.

"Practic, in actiunea de monitorizare a impactului reducerii TVA asupra preturilor practicate la consumatorul final, vor exista trei filtre de monitorizare a preturilor: solicitarile de informatii catre marii comercianti, colectarea de date la fata locului si informatiile publicate de Institutul National de Statistica privind evolutia Indicelui Preturilor de Consum - grupa de marfuri alimentare. Datele culese vor fi analizate de inspectori din cadrul Consiliului cu expertiza pe zona de retail, statistica si econometrie, iar aceste analize vor arata in ce masura reducerea de TVA a fost transferata consumatorilor. Daca piata de retail este una concurentiala, ne asteptam ca transferul reducerii TVA la alimente sa fie resimtit in evolutia preturilor ia raft. Chiar daca pot exista fenomene locale de crestere a preturilor, date de puterea de piata superioara a unor magazine si/ sau a unor producatori, la nivelul pietei in ansamblu, astfel de fenomene nu pot fi decat temporare", considera CC.

Raportul arata ca eventuale cresteri de pret pe anumite grupe de alimente anterior datei de 1 iunie ar trebui sa fie doar temporare in zonele cu concurenta ridicata intre retaileri deoarece pretul ar trebui sa scada cu reducerea de TVA plus cresterea anterioara de pret, intorcndu-se la nivelul de echilibru. Consiliul Concurentei va analiza in ce masura in practica se va intmpla sau nu asa si care vor fi cauzele.



Poti fi interesat si de