Avicola Slobozia se pregateste sa intre in retelele mari de magazine

Avicola Slobozia se pregateste sa intre in retelele mari de magazine


In ciuda faptului ca 2015 este un an mai dificil decat 2014, din cauza reducerii pretului la carnea de pasare, dar sI a scumpirii inputurilor, Avicola Slobozia este pregatita sa faca fata tuturor provocarilor din piata.

avicola sloboziaIn ciuda faptului ca 2015 este un an mai dificil decat 2014, din cauza reducerii pretului la carnea de pasare, dar sI a scumpirii inputurilor, Avicola Slobozia este pregatita sa faca fata tuturor provocarilor din piata.
Dupa investitiile semnificative din ultimii ani, producatorul din Slobozia se pregateste acum pentru un pas important: intrarea in marile retele de magazine cu produse ambulate in atmosfera controlata, o premiera pentru companie.

Spre deosebire de alti producatori din industria carnii care se plang de lipsa cererii pe piata, Avicola Slobozia nu duce deloc lipsa de comenzi. Solicitarile vin atat de pe piata interna, cat si de la extern, unde este livrata circa 30% din productie.

La momentul actual, Avicola Slobozia dispune de sapte ferme de pui de carne efectivele ridicandu-se la 6 milioane de capete pe an, in urma inaugurarii unei ferme noi in anul 2013 , precum si de o ferma de reproductie unde sunt obtinute ouale pentru incubat. In functie de evolutia pietei, dar si de oportunitatile care vor aparea in perioada urmatoare este foarte posibil ca efectivele sa fie marite in urmatorii 2-3 ani, dupa cum sustine Iulian Petre, project manager.

Unitatea isi desfasoara activitatea in sistem integrat. Furajele pentru hrana pasarilor sunt asigurate in totalitate de FNC-ul propriu cu o capacitate de 100 tone pe zi (circa 30.000 de tone pe an), o parte din cereale provenind din productia proprie. In viitor, se va acorda o atentie tot mai mare agriculturii, in vederea acoperirii intr-o proportie mai ridicata a necesarului de cereale.

Unul dintre obiectivele viitoare este sa asiguram o parte mai mare din inputurile de cereale din productie proprie, mai ales ca dispunem si de utilaje pentru agricultura. Acum lucram suprafete mici, spune Iulian Petre Avicola Slobozia are o statie de incubatie moderna care asigura puii pentru ferme, unde acestia urmeaza toate procesele tehnologice. Ciclul de crestere dureaza 40 de zile, perioada in care puiul (rasa Ross) ajunge la o greutate medie de sacrificare de 2,2 kg.

Sacrificarea puilor se face in abatorul propriu, recent modernizat, a carui capacitate se ridica la 4.000 de capete pe ora, productia zilnica fiind de 50-60 de tone de carne.

Investitiile au fost realizate pas cu pas, atat din resurse proprii, cat si din fonduri europene. De obicei, se prefera realizarea lor pe cont propriu, deoarece accesarea fondurilor europene este anevoioasa, ducand la intarzierea implementarii obiectivelor, potrivit reprezentantului Avicola.

Printre cele mai importante investitii din ultimii ani se numara realizarea statiei noi de incubatie si inaugurarea in 2013 a unei ferme care a marit efectivele totale de pasari cu pana la 40%. In acelasi timp, circa 300.000 de euro au fost alocati pentru realizarea unei statii moderne pentru epurarea apelor uzate din abator, iar alte 200.000 de euro pentru achizitionarea unei linii de ambalare a produselor in atmosfera controlata.

Investitiile se fac in etape. Noi avem un plan de investitii in fiecare an, impartit pe sectoare de productie, a precizat Iulian Petre.

In ce priveste 2015, nu sunt planificate investitii majore, accentul fiind pus pe finalizarea celor incepute deja, acestea vizand, in principal, modernizari in ferme.

Pentru 2015, cea mai mare provocare a Avicolei Slobozia este intrarea in marile lanturi internationale de magazine, in present fiind purtate negocieri in acest sens cu o retea importanta. Pentru a putea satisface cerintele din retail, urmand tendintele din piata, Avicola a luat decizia sa investeasca intr-o linie noua de ambalare in atmosfera controlata, o noutate pentru companie.

Retelele mari de magazine reprezinta o parte a pietei foarte importanta, in oarecare masura daca reusesti un contract bun, ai volume garantate zilnic. Noi avem si posibilitatea sa majoram productia, de altfel, am marit de curand si statia de incubatie cu doua incubatoare noi si avem o rezerva de marire a productiei. In functie de cerere si de oportunitatile pe care le avem, luam in calcul o crestere cu circa 10% a productiei, a declarat Iulian Petre.

Acesta recunoaste ca intrarea in marile retele este un risc asumat, insa cu un contract bine pus la punct si cu o strategie de productie si de vanzari se poate ajunge la rezultate bune. Produsele ambulate in atmosfera controlata, relativ noi pe piata romaneasca, sunt tot mai cerute de consumatori. Avantajul este ca in urma acestui proces se mareste perioada de valabilitate a produsului fara sa fie congelat, acesta este un produs proaspat care are pana la 12-13 zile termen de valabilitate in functie de tehnologia de ambalare. Noi vom face mai mult piese transate: pulpe, piept, aripioare, ficat etc., produse care vor avea o greutate medie de 800 grame-1.2 kg pe pachet, spune project managerul Avicola Slobozia.

Pana la momentul actual, produsele Avicola erau vandute, fie ca vorbim de piata locala sau cea externa, la punga, tavita, dar si vrac, principalele retele de comercializare fiind magazinele proprii (trei in Bucuresti si trei in Slobozia), supermarketurile si HoReCa. Planurile de viitor prevad in continuare dezvoltarea retelei proprii de magazine, al carei principal avantaj este returnarea rapida a cash-flow-ului.

In prezent, in structura vanzarilor, ponderea cea mai mare o are puiul grill, insa trebuie remarcat faptul ca in ultima vreme exista o cerere destul de mare de piept de pui, atat in Romania, cat si la extern. La intern, solicitarile vin din partea restaurantelor, a zonei de fast-food, dar si din partea clientilor obisnuiti care cumpara piept de pui pentru consumul casnic.

30% din productie, la export

Principala destinatie la extern este Bulgaria, unde se vinde pui grill, refigerat, dar si congelat. Produsele Avicola Slobozia mai ajung in tari precum Ungaria, Franta sau chiar state asiatice China si Vietnam, unde se vand bine, de exemplu, ghearele. Produsele ajung la consumatori in retail (dar nu in lanturile mari) si la distribuitori/procesatori. Vracul ocupa o parte importanta in livrari, mai ales in cazul clientilor care cumpara zilnic volume mari. Exista parteneri carora li se livreaza zilnic si 10 tone de carne, atat congelata, cat si refrigerata.

La momentul actual, cea mai mare problema cu care se confrunta Avicola Slobozia, ca de altfel toti producatorii de carne de pasare din Romania, este scaderea pretului, pe fondul embargoului impus de Rusia la importurile de carne din UE.

Avem un TVA foarte mare la carne, un cod fiscal instabil, lasat la interpretarea autoritatilor, iar regulile nu sunt clare. Atat timp cat fiscalitatea este mare si evaziunea este ridicata, afirma Iulian Petre. Spera, insa, la o revenire a pietei la normal, o data cu reducerea TVA la alimente la 9%, masura care ar urma sa intre in vigoare de la 1 iunie, dar si la o stabilizare a pietei europene in relatia cu Rusia.

Embargoul rusesc ne-a afectat foarte mult, urmarea fiind reducerea drastica a pretului. Fata de media anului trecut, scaderea este de circa 20%. Acum, la noi, pretul la poarta abatorului este de circa 6 lei pe kg. Momentan, ne acoperim costurile, dar cresterea pretului dolarului ne afecteaza pentru ca toate inputurile noastre sunt raportate la pretul dolarului, afirma project managerul Avicola Slobozia.

Foarte utile pentru crescatori sunt ajutoarele pentru bunastare, chiar daca banii in conturi intra cu intarzieri de pana la un an si jumatate. Fara ele, producatorii de carne de pasare nu s-ar putea descurca, dupa cum spune reprezentantul Avicola. La Slobozia, totul este insa valorificat la maximum, pana si de pe urma gunoiului de grajd vandut in proportie de 80-90% ca ingrasamant in agricultura se scot bani. Nici din procesul de productie nu se pierde nimic, se vinde tot, inclusiv pielea sau ghearele, cerute nu doar in Romania, ci si in Europa sau Asia.

In 2014, Avicola Slobozia a inregistrat o cifra de afaceri de circa 20 milioane de euro, nivel aproape similar celui din anul anterior. Referitor la 2015, Iulian Petre spune ca este un an mediu, in contextul in care carnea de pasare s-a ieftinit. Spera totusi ca afacerile sa se ridice macar la nivelul de anul trecut.

Material preluat din editia cu numarul 40 a revistei INDUSTRIA CARNII.RO.



Poti fi interesat si de