A crescut interesul pentru carcase, din cauza inaspririi conditiilor de transport animale vii

A crescut interesul pentru carcase, din cauza inaspririi conditiilor de transport animale vii


Legislatia, lipsa predictibilitatii, dar si schimbarile frecvente in ministerele de resort infraneaza evolutia pietei locale de transport animale vii.

Care sunt cele mai mari provocari cu care se confrunta acest segment, dar si care sunt cele mai exportate rase de animale de catre tara noastra, ne-a dezvaluit Mihaela Gagea, presedintele Asociatiei Transportatorilor si Exportatorilor de Animale Vii din Romania (ATEAR). 

 Poza Miha

Cum caracterizati piata transportului de animale vii in comparatie cu cea europeana si mondiala?

Piata transporturilor de animale vii este in crestere fata de anii precedenti atat la nivel intern, cat si la nivel european. Din pacate, la nivel mondial au fost probleme cu transporturile de animale vii efectuate pe mare cu ajutorul navelor. Cele mai mari probleme le-a avut Australia pentru ca nu s-a respectat bunastarea animalelor in timpul transporturilor navale ajungandu-se la o rata a mortalitatii animalelor foarte mare, lucru ce a dus, evident, la inasprirea conditiilor de transport. Context in care a fost sugerat un interes mult mai mare pentru carcase.

 

Care sunt piedicile pe care le resimt acut in activitatea zilnica transportatorii de animale vii din Romania?

Din punct de vedere financiar cursele externe sunt mult mai profitabile decat cele interne, prin urmare, “piedicile” raman aceleasi ca si pana acum si anume cele legate de corelarea timpilor de condus cu bunastarea animalelor. O noua provocare este totodata si lipsa de personal calificat si experimentat si desigur nivelul salarial foarte mare la care s-a ajuns pe piata transporturilor.

 animale vii transport

Care ar fi Top 3 cele mai exportate rase de animale de catre transportatorii romani?

Din statisticile noastre interne consideram ca un prim loc in exportul de animale vii il reprezinta exportul de ovine, urmat de cel de bovine. Exportul de porci a scazut foarte mult mai ales in contextul aparitiei pestei porcine.

 

Conform datelor, piata externa ramane in continuare propice comertului cu animale vii. Care sunt tarile catre care se transporta frecvent animale vii?

La nivel european tarile in care se exporta in mod preponderent animale vii sunt Italia, Grecia si Spania. La nivel mondial principalii cumparatorii de animale vii, in special ovine si bovine sunt tarile din Orientul Mijlociu. Un mare plus este deschiderea exportului catre Arabia Saudita care are un potential urias de absorbtie pe acest segment.

 

Una dintre cele mai mari provocari ale acestui sector ramane corelarea legislatiei in ceea ce priveste bunastarea animalelor in timpul transportului cu timpii de condus impusi de legislatia rutiera. Cum stam la acest capitol?  

Din pacate, in ultimul an am lasat pe planul doi aceste demersuri in special din cauza instabilitatilor politice si a schimbarilor frecvente a personalului la nivel decizional in ministerele de interes pentru noi.

 

Conform legislatiei europene in vigoare, atunci cand se realizeaza exporturi de animale vii, tara noastra, precum si celelalte state membre UE, este responsabila de bunastarea animalelor exportate dincolo de granite. Exista voci care spun ca nici exportatorii romani de bovine si ovine si nici medicii veterinari de la noi din tara nu au dreptul sa treaca granita pentru a insoti aceste livrari. Care este opinia dvs. cu privire la acest subiect?

Sincer, este prima data cand aud acest lucru. In primul rand la imbarcarea animalelor in camioane este prezent atat proprietarul, care este de obicei si organizatorul transportului, cat si medicul veterinar. Pe durata transportului, responsabilul de bunastarea animalelor este soferul camionului care este instruit de catre ANSVSA si detine un Certificat de Competente in ceea ce priveste Bunastarea Animalelor, certificat care este de altfel obligatoriu pentru orice sofer care conduce camioane de transport animale vii.



Poti fi interesat si de