Tot mai multi consumatori cauta strategii pentru a reduce cantitatea de mancare risipita

Tot mai multi consumatori cauta strategii pentru a reduce cantitatea de mancare risipita


Sapte din zece romani au in vedere strategii pentru a reduce cantitatea de mancare aruncata la gunoi, femeile fiind mai deschise decat barbatii sa ia masuri in acest sens, conform unui studiu Reveal Marketing Research in parteneriat cu Up Romania.

Principalele categorii de produse aruncate la gunoi sunt mancarea gatita (48%), legumele (37%), painea sau alte produse de panificatie (35%) si fructele (34%). In randul celor cu varste intre 25 si 34 de ani, risipa mancarurilor gatite este mentionata intr-o proportie mai mare (65%), in timp ce barbatii au tendinta sa arunce mai multe legume decat femeile (42% barbati vs. 33% femei), se mentioneaza intr-un comunicat al companiei de cercetare de piata.

 

Cei mai multi dintre romani indica drept motiv al risipei achizitionarea excesiva de produse si expirarea termenului de valabilitate inainte de a fi consumate (47%), precum si gatitul in exces (38%).

 

Tinerii intre 25 si 34 de ani sunt mai inclinati sa cumpere in exces (56%) si sa gateasca mai mult decat pot consuma (49%), aceste comportamente reflectand o tendinta semnificativ mai mare catre consumerism in stilul de viata al tinerilor.

 

In comportamentul romanilor poate fi observata si constientizarea crescuta a importantei gestionarii eficiente a alimentelor, principalele masuri luate in considerare de acestia pentru a reduce risipa alimentara fiind depozitarea si congelarea corecta a alimentelor pentru a le prelungi perioada in care pot fi consumate (73%), evaluarea corecta a portiilor de mancare necesare pentru a gati doar cat este nevoie (71%), pregatirea unei liste de cumparaturi care sa fie respectata (71%) si achizitia de produse alimentare pentru perioade scurte de timp (65%).

 

Femeile sunt mai deschise decat barbatii sa adopte masuri pentru reducerea risipei alimentare, avand in vedere ca acestea sunt cele care au o implicare mai mare in gestionarea alimentelor si a gospodariei. Daca se analizeaza segmentele de varsta, se poate observa ca persoanele mature peste 55 de ani sunt mai predispuse sa depoziteze si sa congeleze corect alimentele pentru a le prelungi perioada de consum (84%).

 

"Rezultatele studiului evidentiaza o constientizare tot mai mare in randul romanilor cu privire la nevoia de a reduce risipa alimentara, motivatiile putand fi influentate atat de considerente financiare, cat si de aspecte ce tin de responsabilitatea fata de protejarea mediului inconjurator. Observam ca majoritatea romanilor sunt deschisi sa adopte strategii pentru a reduce cantitatea de mancare aruncata la gunoi si sa isi adapteze comportamentele in acest sens. Astfel ca este esentiala educarea si spijinirea consumatorilor in adoptarea unor comportamente responsabile, in vederea diminuarii risipei alimentare", a declarat Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research, potrivit comunicatului citat.

 

71% dintre cei intervievati considera ca pierd sub 50 lei intr-o saptamana obisnuita din cauza risipei alimentare, in special cei peste 55 ani (89%), in timp ce 19% considera ca pierderea este intre 51-100 lei, in special tinerii intre 18-34 ani (32%).

 

In ceea ce priveste planificarea mesei de Paste, majoritatea romanilor (79%) vor pastra traditia luand masa acasa si consumand mancare pregatita in propria locuinta. De asemenea, 3 din 4 respondenti apreciaza ca proportia de alimente pe care o vor arunca la gunoi, raportandu-se la cantitatea totala de alimente din gospodarie in perioada sarbatorilor de Paste, este de aproximativ 10%.

 

Conform datelor studiului, se observa ca exista o tendinta semnificativa in randul romanilor de a cumpara mai mult daca le este foame cand merg la cumparaturi. Mai exact, 6 din 10 respondenti declara ca, in astfel de situatii, achizitioneaza mai multe produse. Acest comportament se traduce intr-o crestere a achizitiilor cu pana la 10% pentru 51% dintre respondenti, sau intre 10%-30% pentru 41% dintre acestia. Studiul mai semnaleaza ca 47% dintre romani obisnuiesc sa cumpere produse alimentare de cateva ori pe saptamana, iar 38% zilnic sau aproape zilnic.

 

Referitor la obiceiurile alimentare, majoritatea romanilor consuma mancare gatita acasa (7,5 din 10 mese). Totusi, tinerii cu varste cuprinse intre 25 si 34 de ani adopta aceasta practica intr-o masura semnificativ mai mica, consumand in medie 6,5 mese preparate acasa din totalul de 10.

 

Aceasta discrepanta sugereaza o deschidere catre alternative de consum care sa fie mai eficiente in ceea ce priveste gestionarea timpului, reprezentantii acestei generatii fiind recunoscuti pentru ritmul lor de viata activ.

 

In aceeasi ordine de idei, comanda de mancare la domiciliu este cel mai des utilizata de respondentii intre 18-24 ani (aproape una din 5 mese), iar luarea mesei la restaurant are incidenta cea mai mare in cazul celor intre 25-34 ani (1,7 din 10 mese).

 

Referitor la comportamentul responsabil la cumparaturi, 57% dintre cei intervievati declara ca si-ar dori sa existe o zona cu produse la pret special pe care sa le cumpere si sa le consume imediat, in special cei intre 35 si 44 de ani (65%), iar 53% dintre respondenti si-ar dori sa aiba cat mai multe optiuni de a cumpara vrac sau la bucata.

 

In plus, se remarca faptul ca 9 din 10 romani au obiceiul de a verifica termenul de valabilitate al produselor pe care le cumpara, tinerii cu varste intre 18 si 24 de ani adoptand acest obicei intr-o mai mica masura (77%). De asemenea, 86% dintre cei care verifica termenul de valabilitate al produselor afirma ca fac acest lucru de cele mai multe ori sau chiar intotdeauna.

 

In contextul comportamentului responsabil al romanilor in momentele cand aleg sa merga la restaurant, se evidentiaza faptul ca acestia ar fi mai predispusi sa actioneze responsabil daca ar fi informati si sustinuti in a lua mancarea neconsumata la pachet (61%) si daca ar avea posibilitatea de a alege intre doua tipuri de portii, medii si mari (50%).

 

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online in perioada 22-27 martie 2024 pe un esantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Marimea esantionului a fost de 1.003 respondenti, iar eroarea maxima de esantionare este +/-3,1%.



Poti fi interesat si de