Cheltuielile de sarbatori vor depasi anul acesta nivelurile pre-pandemice

Cheltuielile de sarbatori vor depasi anul acesta nivelurile pre-pandemice


Cheltuielile de sarbatori vor depasi nivelurile pre-pandemice pentru prima data anul acesta, inregistrand o crestere de 10% comparativ cu 2019 si de 14% fata de 2022, in conditiile in care 72% dintre consumatori se asteapta la preturi mai mari pentru produsele din categoriile alimente si bauturi (86%), imbracaminte si accesorii (82%), electronice (80%), articole pentru casa (72%), jucarii (71%) si ingrijire personala (70%), conform studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2023.

Potrivit sursei citate, in acelasi timp, 56% dintre comercianti se asteapta la majorari ale preturilor de sub 10%, iar 74% dintre ei mizeaza pe o crestere a vanzarilor de sarbatori.

 

Studiul arata ca bugetul mediu alocat de consumatori a fost suplimentat la 1.652 dolari, in contextul majorarii inflatiei, dar cea mai mare parte din totalul cheltuielilor de sarbatori (68%) va fi efectuata de un grup restrans de consumatori (27%), care vor aloca sume mai mari, de minimum 2.146 dolari pentru achizitionarea a zece cadouri, in comparatie cu restul consumatorilor, care vor cumpara opt cadouri.

 

"Studiul Deloitte sugereaza ca nivelul cheltuielilor pentru cumparaturile de sarbatori a crescut in principal pe fondul cresterii preturilor, aspect care este de asteptat sa se reflecte si in obiceiurile de consum ale romanilor", a declarat Raluca Baldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte Romania.

 

Cumparaturile online au atins noi culmi in timpul pandemiei, insa anul acesta se vor mentine la nivelul din 2022, in timp ce magazinele fizice revin tot mai mult in preferintele consumatorilor.

 

Astfel, 63% dintre respondenti planuiesc sa faca achizitii online, 37% vor opta pentru cumparaturi offline, iar 28% vor achizitiona online, insa vor ridica produsul din magazinul fizic. Abilitatea de a interactiona cu produsul (44%), asigurarea calitatii produsului (39%) si evitarea costurilor asociate livrarii (28%) sunt principalele motive ale consumatorilor care aleg sa cheltuiasca mai mult in mediul offline.

 

Categoriile de produse care inregistreaza cele mai mari cresteri ale preturilor vor pierde teren anul acesta, consumatorii alegand sa ofere cadouri sub forma de vouchere. Suma medie pe care cumparatorii aleg sa o aloce pentru achizitionarea de carduri cadou este de 300 dolari, comparativ cu 217 dolari in 2022.

 

In plus, studiul subliniaza ca 75% dintre respondenti sunt tentati sa cumpere cadouri pentru sine. In cazul in care bugetul nu le va permite acest lucru, 53% afirma ca vor prioritiza cadourile pentru ceilalti in detrimentul celor pentru ei insisi. Pe de alta parte, comerciantii care vor reusi sa le satisfaca nevoile si motivatiile consumatorilor in cautare de cadouri pentru ei insisi vor putea genera vanzari suplimentare anul acesta. Cadourile practice (51%), cele care vin in intampinarea propriilor pasiuni sau hobby-uri (42%), precum si cele care ofera momente de relaxare (39%) sau au o durata mare de utilizare (33%) raspund principalilor factori motivatori.

 

Ca si anul trecut, doar 34% dintre respondentii studiului planuiesc sa foloseasca retelele de socializare pentru achizitiile de sarbatori. Se vor folosi, insa, de acest canal pentru a citi recenzii ale produselor (20%), pentru a descoperi produse si idei de cadouri (19%), pentru a descoperi oferte (18%) sau pentru a vizita paginile comerciantilor (14%).

 

Preferinta pentru cadouri sustenabile este in crestere fata de anul trecut, mai arata studiul, in special in randul consumatorilor mai tineri, reprezentanti ai generatiilor Z si Millennials, 55% dintre acestia declarand ca prefera aceasta categorie de produse. De asemenea, analiza Deloitte arata ca un consumator care alege cadouri sustenabile cheltuie in medie cu 29% mai mult fata de cei care nu tin cont de acest criteriu.

 

Studiul Deloitte Holiday Retail Survey 2023 a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat peste 4.300 de consumatori din SUA si 43 de directori din companii de retail care au, in proportie de peste 93%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.



Poti fi interesat si de