Analiza: Piata de retail alimentar scade pe fondul incetinirii consumului

Analiza: Piata de retail alimentar scade pe fondul incetinirii consumului


Cosurile de cumparaturi din supermarketuri arata o scadere constanta a numarului mediu de produse, de la 6-7 in 2019-2020, la aproximativ 5 pentru primul trimestru din 2023, se arata intr-un raport RetailZoom.

Tendinta generala de descrestere se regaseste in vanzarile de volume in scadere pentru primul trimestru din 2023 fata de aceeasi perioada din 2022 (-3.5%), dar si fata de procentele de crestere inregistrate in 2022 vs 2021 (+2.3%). Este pentru prima oara in ultimii zece ani cand vorbim despre o descrestere in ceea ce priveste piata de retail, spun analistii RetailZoom.

 

Cele mai accentuate scaderi ale vanzarilor cantitative (in bucati) au fost inregistrate de formatele mari de magazine (-1%) si cele din retailul local (-1,8%), fata de magazinele de tip convenience si supermarketuri, care au bifat cresteri de 7%, respectiv 3,9% in ultimele 12 luni (martie 2023 – martie 2022).

 

Conform cifrelor, in primul trimestru din 2023, 62% dintre categoriile monitorizate au scazut in cantitati vandute versus aceeasi perioada a anului anterior (acest procent era sub 50% in 2022 versus 2021).

 

In plus, in raport se mentioneaza faptul ca majorarea pretului produselor in magazine este mai mare decat inflatia la nivel national, depasind pragul de 21% in fiecare dintre lunile ianuarie, februarie si martie 2023.

 

Totusi, exista si unele categorii de produse ale caror vanzari volumice continua sa creasca (peste 20%), ca de exemplu: figurinele de ciocolata si bomboanele, acetona, sucurile pentru bebelusi, parfumuri, produsele de make up, articolele de protectie solara si cele de ingrijire faciala, dar si conservele de legume si fructe. 

 

Privind catre categoria produselor marca proprie, aceasta si-a crescut popularitatea, inregistrandu-se un avans de 1,6% comparativ cu 2021, ajungand in primul trimestru al acestui an la o pondere valorica de 19,3% din total vanzari retail modern. Categoriile unde marca private a crescut cel mai mult sunt hrana pentru animale, fructe si legume (procesate&congelate), produsele semipreparate sau ready to eat, carne, peste si lapte.

 

In ceea ce priveste produsele bio, acestea isi mentin pozitia, cu o pondere de 1,2% din totalul vanzarilor valorice de alimente si cu o dinamica de 15,6% in primul trimestru din 2023 fata de aceeasi perioada a anului anterior, demonstrand si prin cifre orientarea unor consumatori catre alegeri sanatoase.



Poti fi interesat si de