China, intre El Dorado si capcana ucigatoare pentru exportatorii globali de carne

China, intre El Dorado si capcana ucigatoare pentru exportatorii globali de carne


O noua perioada de volatilitate in comertul international cu carne si produse din carne se intrevede pe termen scurt, si, ca in toate turbulentele starnite in ultimii 2 ani, China are rolul principal in intretinerea acestor turbulente.

Imensa piata asiatica poate fi descrisa ca un cutit cu doua taisuri, jucand in acelasi timp rolul de El Dorado pentru tarile exportatoare care au acces pe aceasta piata, cat si ca o adevarata capcana, prin intretinerea unei cereri imense de carne pe termen scurt, dupa care o buna parte din analistii pietei globale de carne asteapta un recul puternic.

 

Explozia preturilor

Efectele cele mai puternice ale cererii imense de proteina animala, practicata de China din primavara lui 2019 si pana in prezent, se resimt pe toate pietele, dar ies in evidenta cat se poate de clar pe zona sud-americana unde explozia preturilor limiteaza deja consumul intern al unor produse traditionale in gastronomia unor tari precum Argentina sau Brazilia.

 

In Argentina, cel putin, inflatia inregistrata la produsele din carne de vita pe ultimele 6 luni se propie de 70%, facand acest produs prohibitiv pentru multi dintre locuitori.

 

De aproximativ o luna, guvernul argentinian a impus limite stricte in exportul de carne de vita, tinta fiind fara pic de indoiala marfa expediata catre China, pentru a regla consumul intern si avalansa scumpirilor survenite intr-un ritm accelerat. Rezultatele nu au aparut inca si exista un grad mare de scepticism ca acestea vor fi vizibile in urmatoarele luni.

 

O situatie similara este traita si de brazilieni, al caror cos de consum se umple tot mai putin cu carnea cotata cel mai bine in piata: cea de porc sau de vita. De altfel, nici consumul de carne de pasare sau oua nu avanseaza in mod spectaculos, ca urmare a cresterii preturilor la aceste produse atat datorita exporturilor masive, cat si a scumpirii furajelor.

 

Pentru moment insa, guvernul Bolsonaro nu da semne ca ar intentiona sa introduca limite in exportul de carne pentru a stavili preturile de pe piata interna. Atitudinea diferita a celor doi mari exportatori de carne de vita din America de Sud (Brazilia, nr 1 mondial in materie de exporturi, Argentina, locul 4 in acelasi clasament) tempereaza un eventual soc masiv in piata globala de carne, dar reactiile nu inceteaza sa apara.

 

China reduce importurile de vita

Argentina a exportat catre China continentala mai mult de 70% din totalul carnii de vita trimisa peste granita in anii 2019 si 2020, iar primele 4 luni ale anului acesta au semnalat acelasi trend in expeditiile realizate catre tara asiatica.

 

Intre timp insa, China a redus treptat importurile de carne de vita, in luna mai (exact cea in care Argentina a impus blocarea exporturilor –n.r.) acestea scazand cu 35% fata de aceeasi luna a anului trecut. Pe de alta parte, in spatele acestui fenomen stau mai multi factori: in primul rand, importurile de carne de vita au scazut pe intreg parcursul celor 5 luni ale acestui an, ca urmare a cresterii preturilor la nivel global, dar si in urma cresterii productiei interne; perioada verii nu este una cu un consum mare de carne in China; pretul carnii de porc de pe piata chineza a scazut cu 60% in ultimele 4 luni, in urma sacrificarilor masive din fermele amenintate de noile focare de Pesta Porcina Africana (PPA) rezultand mai multa carne de porc din productia interna.

 

Astfel, piata carnii din China va continua sa oscileze in urmatoarele luni intre perioade de deficit ridicat de proteina animala si luni marcate de un excedent al acestor produse, fortand marii exportatori sa joace cat se poate de prudent.

 

Carnea de porc inca are succes in Asia

Pe de alta parte, in ciuda unui consum scazut de carne rosie in lunile de vara, China nu va reduce substantial importurile de porc, practicand acelasi joc al mentinerii rezervelor de stat la un nivel ridicat. Din 2018 si pana in prezent, China a folosit carnea de porc din rezervele de stat pe post de tampon in stavilirea exploziei preturilor. Cu toate acestea, nu vom mai vedea comenzi de import date cu disperarea care a caracterizat comertul global de carne de porc in 2019.

 

Este o opinie pe care a impartasit-o inca de la sfarsitul primaverii si conducerea celui mai mare producator si procesator de carne din aceasta tara, WH Group. „Preturile vor cobora in a doua jumatate a anului, dar vor ramane oricum mai mari decat cele din pietele externe. Importurile insa nu vor mai avea dinamica ultimilor doi ani”, a explicat Guo Lijun, vicepresedintele grupului. Acesta anuntat, de altfel, ca noua politica de importuri a companiei se va axa in acest an pe carnea de pui. Anul trecut, WH Group a importat putin peste 700.000 tone de carne, cea mai mare parte de porc, din piete precum SUA sau Uniunea Europeana.

 

Pe de alta parte, deficitul de carne de porc creste in alte piete importante din Asia: Filipine, Vietnam etc, iar posibilitatea ca PPA sa fi intrat in efectivele porcine din Thailanda pune sub semnul intrebarii existenta ultimei rezerve importante de carne de porc necontaminata din Asia. Pana acum, beneficiari ai crizei PPA care a ingenuncheat un intreg continent par sa fie Spania, Brazilia, SUA, Danemarca si Canada si, cel mai probabil, aceste tari vor fi cele care vor controla in urmatorii ani piata importurilor de carne de porc din China.

 

Zona de consum ramane prudenta

Caracteristicile pietei globale de carne raman insa dictate si de atitudinea consumatorilor, iar anul pandemiei a adus o noua atitudine a acestora fata de modul in care isi prioritizeaza achitiile de bunuri de larg consum.

 

Cel mai nou raport „Global Consumer Insights Pulse” realizat de PwC arata o prudenta tot mai mare in cheltuieli. Mai mult de jumatate dintre consumatori (54%) s-au concentrat pe economisire si au fost mai atenti la preturi in ultimele noua luni (56%), potrivit sondajului Global Consumer Insights Pulse realizat de PwC in luna iunie. Astfel, se observa ca oamenii au ramas la fel de preocupati de siguranta financiara ca in octombrie anul trecut, chiar daca, intre timp, au demarat campaniile de vaccinare si economia da semnale de revenire. Global Consumer Insights Pulse a mai fost realizat in octombrie 2020 si martie 2021.

 

”Daca in editia anterioara a raportului, din martie anul acesta, remarcam o usoara inviorare a interesului consumatorilor de a cheltui, acum vedem o tendinta clara catre economisire. Chiar daca aceste obiceiuri vor persista, ne asteptam ca dispozitia consumatorilor fata de cheltuieli sa se imbunatateasca pe masura ce economiile recupereaza pierderile din timpul pandemiei. Exista, de asemenea, o tendinta de economisire si in randul generatiilor mai tinere, chiar daca nu au experimentat pana acum crize financiare. Totusi, constatam de exemplu ca multi dintre respondenti (61%), in special din Europa si SUA, s-au aratat dornici sa cheltuiasca mai mult pentru a lua masa in oras”, a declarat Mihai Anita, Partener si Lider al Serviciilor pentru Retail, PwC Romania.

 

Sondajul arata ca structura cheltuielilor va ramane aceeasi in perioada urmatoare, mare parte mergand spre lucruri de baza, precum produsele alimentare si bunurile de uz casnic.

 

Un nou tip de consumator

Consumatorii au aratat insa ca, in urmatoarele sase luni, se asteapta la o crestere a cheltuielilor pentru alimente (37%), mancare la pachet (32%) si home entertainment (30%), la polul opus aflandu-se echipamentele sportive (21%), evenimentele cultural si sportive (19%) si bauturile alcoolice (18%).

 

”Unele dintre schimbarile de comportament aduse de perioada pandemiei, fie ca au avut loc fortat sau au fost voluntare, vor deveni obiceiuri permanente. Vedem ca preferinta pentru cumparaturile online creste intr-un ritm mai accelerat deca in perioada de lockdown, in special pentru produsele alimentare. In acelasi timp, consumatorii se orienteaza mai mult catre produse bio si locale. Companiile ar trebui sa fie atente la aceste modificari si sa se adapteze continuu”, a spus Ruxandra Tarlescu, Partener PwC Romania.

 

Incertitudine pe toate fronturile

Practic, in toate taberele – producatori, retaileri si consumatori – sentimentul general este acela al incertitudinii. La nivel ultim, cel al consumatorului, se intrevede clar tendinta de a cumapara produse de calitate, sanatoase si o optiune clara pentru marfurile locale. Retailerii oscileaza intre modelul clasic si noi metode de livrare directa catre consumatori, in vreme ce la nivel de productie provocari pecum securizarea lantului de distributie, protejarea personalului din ferme si unitati de procesare, adaptarea la noile trenduri eco/bio se intrevad in perioada urmatoare.

 

Pana la o revenire a consumului la nivelul pre-pandemie, piata va suferi o serie de mutatii, iar presiunea pusa in acest moment de China atat pe preturi, cat si pe nivelul de productie ar putea reprezenta si ea o problema pentru marii jucatori din industria globala a carnii.

 

Articol aparut in editia 77 a revistei INDUSTRIA CARNII.RO.

 



Poti fi interesat si de