Comisia Europeana aloca 186 de milioane de euro pentru promovarea produselor agroalimentare

Comisia Europeana aloca 186 de milioane de euro pentru promovarea produselor agroalimentare


In 2024, Comisia Europeana va aloca 185,9 milioane de euro pentru finantarea activitatilor de promovare a produselor agroalimentare sustenabile si de inalta calitate din UE, atat in Uniune, cat si in afara sa, se arata intr-un comunicat al Executivului comunitar.

Programul de lucru privind politica de promovare pentru 2024, adoptat de Comisie, vizeaza dezvoltarea unor noi oportunitati de piata, tinand seama, totodata, de prioritatile politice, de analiza proiectiilor privind exporturile spre pietele existente si emergente si de contributiile partilor interesate.

 

Campaniile de promovare a produselor agricole din UE sunt menite a deschide noi oportunitati de piata pentru fermierii din Uniunea Europeana si pentru industria alimentara a UE in general si a-i ajuta pe acestia sa isi asigure stabilitatea activitatilor lor economice existente. In plus, fata de sporirea productiei si consumului sustenabile de produse agricole, politica de promovare sprijina si redresarea sustenabila a sectorului agroalimentar al UE intr-un context economic dificil.

 

Sumele disponibile pentru campaniile selectate in 2024 sunt impartite intre promovarea pe piata interna a UE si promovarea in tari terte, alocarile fiind de 81,3 milioane de euro si, respectiv, de 85,1 milioane de euro. In afara UE, tarile si regiunile cu un mare potential de crestere - printre care se numara China, Japonia, Coreea de Sud, Singapore si America de Nord - sunt identificate ca tinte principale ale programelor de promovare. Regatul Unit ramane una dintre principalele piete de export pentru produsele agroalimentare din UE, absorbind peste 20% din exporturile din UE-27.

 

Comisia Europeana cofinanteaza pana la 80% din proiectele selectate, prezentate de operatori privati, si, de asemenea, isi desfasoara propriile campanii de comunicare in tari terte. Activitatile de promovare includ participarea la targuri agroalimentare, organizarea de delegatii de afaceri in tari erte si elaborarea de manuale privind accesul pe piata pentru exportatori.

 

Campaniile de promovare selectate in 2024 ar urma sa prezinte produse realizate prin practici agricole sustenabile, care contribuie la reducerea dependentei de pesticide si antimicrobiene, la reducerea la minimum a fertilizarii solurilor si a poluarii apelor, la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, la consolidarea agriculturii ecologice si la imbunatatirea calitatii vietii animalelor. Se vor aloca 62 de milioane de euro anume pentru astfel de produse agroalimentare realizate in mod sustenabil, inclusiv 42 de milioane de euro pentru produsele ecologice. Unul dintre rezultatele preconizate consta intr-o si mai ampla recunoastere de catre consumatori a logo-ului UE pentru productia ecologica si in sporirea consumului de produse ecologice, conform planului de actiune al UE pentru dezvoltarea productiei ecologice.

 

Un alt obiectiv este sporirea gradului de constientizare in privinta sistemelor de calitate ale UE si in privinta produselor inregistrate ca denumiri de origine protejate (DOP), indicatii geografice protejate (IGP) si specialitati traditionale garantate (STG). In prezent, sunt protejate peste 3.500 de denumiri de produse agroalimentare si de bauturi, ceea ce garanteaza produse autentice pentru consumatori si pastreaza patrimoniul cultural si culinar al UE.

 

De asemenea, un element esential al politicii de promovare a UE ramane promovarea consumului de fructe si legume proaspete, in contextul unei alimentatii echilibrate. Concluzia celei mai recente analize privind punerea in aplicare a programului este ca fructele si legumele au fost principala categorie de produse care a facut obiectul cofinantarii de catre UE a politicii de promovare, cu o alocare de 19-30% din bugetul anual total al politicii de promovare in perioada 2016-2019. In programul de lucru pentru 2024 vor fi alocate peste 18 milioane de euro pentru promovarea fructelor si legumelor proaspete. Campaniile pentru aceste produse pot fi, insa, finantate si din restul bugetului alocat promovarii. Activitatile de promovare care vizeaza consumatorii de pe piata interna ar trebui sa tina seama de orientarile despre nutritie elaborate de statul membru/statele membre vizat(e) si sa fie conforme cu orientarile respective.

 

Cererile de propuneri pentru viitoarele campanii din 2024 vor fi deschise in perioada 18 ianuarie-14 mai 2024. Cererile de propuneri sunt gestionate de Agentia Executiva Europeana pentru Cercetare (REA). Printre numeroasele si diversele organisme eligibile pentru a solicita finantare si a-si prezenta propunerile se numara organizatiile profesionale, organizatiile de producatori si grupurile agroalimentare responsabile cu activitati de promovare. Asa-numitele programe "simple" pot fi prezentate de o singura organizatie sau de mai multe organizatii din aceeasi tara a UE. Programele "multinationale" sunt prezentate de cel putin doua organizatii nationale din cel putin doua state membre sau de una sau mai multe organizatii europene. Pe site-ul REA este disponibila o harta a tuturor campaniilor aflate in desfasurare in lume.

 

La 31 ianuarie si 1 februarie 2024 va avea loc un eveniment de informare la Bruxelles si online. Acest eveniment de informare are menirea de a prezenta mai in detaliu criteriile de eligibilitate si de atribuire si experientele beneficiarilor programelor finantate si, de asemenea, de a facilita contactele intre potentialii parteneri de proiecte.



Poti fi interesat si de