Companiile de retail si FMCG se asteapta la cresterea veniturilor si costuri mai mari cu angajatii

Companiile de retail si FMCG se asteapta la cresterea veniturilor si costuri mai mari cu angajatii


Majoritatea companiilor de retail si FMCG (82%) din Romania se asteapta la cresterea veniturilor in 2023, in timp ce 94% dintre executivi considera ca vor avea costuri de personal mai ridicate in acest an, potrivit unui studiu realizat de o companie de consultanta in management.

"Majoritatea companiilor de retail si FMCG (fast-moving consumer goods) din Romania se asteapta la cresterea veniturilor in 2023, considera 82% dintre respondentii la un studiu efectuat de Horvath, firma de consultanta in management cu 40 de ani de experienta internationala, care activeaza si in Romania, din 2005. Mai multe firme (86%) se asteapta la venituri suplimentare si in 2024, in timp ce 94% dintre executivii care au participat la studiu considera ca vor avea costuri de personal mai ridicate in 2023", se arata intr-un comunicat al Horvath.

 

Acestea sunt principalele concluzii ale cercetarii "Dynamic Horizons", prin care compania de consultanta si-a propus sa identifice principalele provocari si masuri vizate de executivii din industrie (47% dintre cei chestionati fiind la nivel de CEO), pentru a se adapta la ritmul alert al schimbarilor din ultimii ani.

 

Potrivit cercetarii, perspectiva companiilor din Romania este mult mai optimista asupra cresterii veniturilor, deoarece un studiu similar al Horvath, desfasurat pe plan european (in iunie 2023), arata ca numai 45% dintre firmele chestionate se asteapta la cresteri de venituri in 2023 si 2024. Din multitudinea de provocari pe care le infrunta conducerile companiilor din domeniu, echipa companiei a identificat 13 prioritati strategice, relevante pentru dezvoltarea business-ului pe termen mediu si lung, care sunt urmarite de executivi.

 

Dintre acestea, pe primul loc se regaseste "imbunatatirea structurilor de cost si profit" - considerata a fi o prioritate foarte importanta (66%) sau importanta (22%). Optimizarea costurilor vizeaza arii ca portofoliul de produse si servicii, liniile de productie, canalele de distributie si cheltuielile administrative, iar parghiile cel mai des folosite se regasesc in departamentele de Achizitii, Vanzari si Marketing. Cresterea costurilor cu materialele, energia si personalul nu va putea fi transferata in totalitate clientilor, astfel ca firmele au nevoie de o strategie de optimizare a structurii costurilor.

 

A doua prioritate strategica o reprezinta "temele axate pe oameni", care au ajuns preocupare de prim rang (ocupand locul 1 in studiul european al Horvath) pentru manageri, pe fondul fluctuatiei de personal si al schimbarilor demografice la orizont (generatia "baby boomers", a celor nascuti intre 1946 si 1964, se apropie de pensionare). Retentia personalului este cruciala, de aceasta depinzand insasi continuitatea unui business din retail. In FMCG, deficitul de personal se manifesta atat la nivelul personalului de inalta calificare (ingineri), cat si la cel mai putin calificat, precizeaza sursa citata.

 

A treia prioritate strategica in Romania este "transformarea digitala", iar la nivelul conducerii companiilor se discuta de proiecte mari de investitii in astfel de programe, precum SAP S/4HANA.

 

Pe langa aceste trei prioritati, urmatoarele ca importanta pentru companiile retail si FMCG din Romania sunt imbunatatirea managementului performantei financiare si de risc, imbunatatirea durabila a intervalului de lichiditate, realinierea modelelor de pricing si venituri, securitatea cibernetica.

 

"In pofida a numeroase provocari - precum cresterea costurilor cu materialele, energia si salariile, fluctuatia personalului, alaturi de evolutii tehnologice rapide si cerinte ale clientilor - industria retail si FMCG din Romania are o perspectiva optimista asupra cresterii veniturilor in 2023 si 2024. La nivel de top management a sporit constientizarea faptului ca, pentru a mentine competitivitatea companiilor pe termen mediu si lung, este nevoie de o adaptabilitate permanenta, de abordari structurale si solutii inovatoare. Studiul Horvath a identificat prioritatile strategice ale industriei si evidentiaza bune practici care speram sa fie de folos executivilor din domeniu, in demersurile lor de mentinere si crestere a performantelor intr-un context de piata dinamic", a declarat Maria Boldor, Principal, Horvath Romania.

 

La studiu au participat reprezentanti la nivel de top management din partea a 39 de companii active in Romania, dintre care 21% din retail si 79% din FMCG. 83% dintre companii au peste 500 de angajati, iar 50% au inregistrat venituri de peste 600 milioane de lei in ultimul exercitiu financiar. Horvath este una dintre cele mai importante companii internationale, independente, de consultanta in management, prezenta si pe piata din Romania, incepand cu 2005.



Poti fi interesat si de