Cum se va schimba industria carnii dupa criza COVID-19

Cum se va schimba industria carnii dupa criza COVID-19


Industria carnii la nivel mondial se va confrunta cu o noua realitate dupa pandemia de coronavirus. Noile obiceiuri de consum se vor schimba, iar acest lucru va testa capacitatea de adaptare a producatorilor.

China, de exemplu, s-a orientat rapid catre livrarile online, pentru a raspunde nevoii consumatorului de protectie in fata coronavirusului, scrie EuroMeatNews.com.

 

Produsele premium livrate de procesatori in zona serviciilor alimentare sunt deja afectate de masurile restrictive impuse pe unele piete afectate de pandemie. Aproape 150 de tari de pe glob au cunoscut ce inseamna duritatea acestor „vremuri pandemice”. Multe dintre ele au impus masuri drastice pentru a limita raspandirea virusului, iar unele canale de vanzare au fost inchise.

 

La sfarsitul anului 2019, inainte de situatia COVID-19 din China, Nan-Dirk Mulder, expertul Rabobank pentru sectorul de proteine animale, si-a prezentat prognoza pentru industria carnii de pasare in UE. Potrivit acestuia, segmentul de produse premium urma sa creasca pe piata UE, cu o rata de crestere mai mare in economiile emergente. Cu toate acestea, odata ce pandemia COVID-19 a ajuns in Europa, prognoza s-a schimbat dramatic.

 

"Vorbim despre schimbari rapide in obiceiurile de cumparare ale consumatorilor. Totul este directionat catre vanzarea cu amanuntul in majoritatea tarilor. Lucram la scenarii urmand exemplele pe care le-am vazut pe pietele din Italia si Spania, dar nu avem un orizont de timp pentru a prezice cand si cum va avea impact asupra industriei alimentare. Da, in prezent asistam la o crestere a vanzarilor pentru marii retaileri de produse alimentare, datorita inchiderii HoReCa. Cu toate acestea, este greu de spus in ce mod tendinta va influenta afacerile noastre. Uneori ma intreb daca lumea va mai fi la fel cum o cunoastem noi ”, spune George Badescu, seful Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR).

 

Exista solutii in sectorul livrarilor care pot atenua unele dintre impacturile producatorilor, insa un soc tot se va simti. Unii dintre producatori au anuntat deja ca se concentreaza pe productie pentru a raspunde cererii crescute de pe pietele lor interne si amana lansarile de noi produse intr-o perioada turbulenta.

 

Noua perspectiva revizuita de la Rabobank vorbeste despre pietele perturbate si impactul de la mediu pana la cel mai puternic pentru retaileri si producatori.

 

„In ceea ce priveste pietele, ne asteptam la un consum mai mare de carne de pasare la domiciliu si vanzari mai mari de produse de carne de pasare neperisabile. Disponibilitatea fortei de munca si problemele de logistica, cum ar fi cele care au impact asupra distributiei, vor afecta probabil aprovizionarea in lunile urmatoare. Criza COVID-19 va afecta, de asemenea, aprovizionarea globala cu inputuri (cum ar fi aditivii pentru hrana animalelor si produsele pentru sanatatea animalelor), din cauza perturbatiilor din partea furnizorilor chinezi si a altor furnizori ”, spune Nan-Dirk Mulder.

 

Schimbarea conditiilor economice si de piata cauzate de pandemia de coronavirus va avea un impact semnificativ asupra pietei globale de proteine animale din 2020. Comertul global se va confrunta cu mai multa volatilitate in acest an, atat in ceea ce priveste destinatiile, cat si originile afectate, precum si preturile. Este posibil ca volumele totale sa fie afectate temporar, iar comertul sa beneficieze in cele din urma de problemele de aprovizionare locala legate de coronavirus, pesta porcina africana si gripa aviara. Cele mai mari probleme legate de coronavirus vor fi socurile potentiale ale ofertei si cererii determinate de problemele de carantina si logistica si de schimbarile temporare ale cererii consumatorilor fata de consumul intern, produsele neperisabile etc. Intrucat acest lucru ar putea afecta oferta si cererea, poate influenta si piata globala de carne de pasare si preturile.

 

Unele dintre aceste schimbari sunt vazute de macelari, care sunt nevoiti sa se adapteze la o noua realitate de piata. "Este o piata furtunoasa. Suntem un abator / bacanie si multi dintre clientii nostri sunt din HoReCa. Aceasta cifra de afaceri este in prezent 0. Colaborarea noastra cu comerciantii este foarte buna, dar preturile se schimba in fiecare zi, iar unele de mai multe ori pe zi si taieturile premium de vita se transforma in parti inferioare. Suntem obligati sa cautam un nou tip de consumator si sa raspundem cerintelor sale", a declarat Reijer Evers, proprietarul si fondatorul VSSMeat, o macelarie din Elspeet, Olanda, intr-un interviu pentru EuroMeatNews.com.

 

UE are un consum mediu de carne (82,6 kilograme) dublu fata de media globala.

 

Este probabil ca aceasta statistica sa se schimbe, deoarece oamenii sunt nevoiti sa stea in casa in urma restrictiilor de miscare impuse pe fondul pandemiei de COVID-19. Deci, adevarata intrebare este „ce va ramane dupa ce va trece situatia pandemica?” Va mai fi lumea noastra aceeasi?



Poti fi interesat si de