Deficitul comercial a crescut cu 26,9%, in primul trimestru. Importurile s-au majorat cu 8,1%

Deficitul comercial a crescut cu 26,9%, in primul trimestru. Importurile s-au majorat cu 8,1%


Deficitul balantei comerciale (FOB/CIF) a fost, in primul trimestru din acest an, de 8,453 miliarde euro, in crestere cu 26,9% (+1,792 miliarde de euro) decat cel inregistrat in primul trimestru din 2024, potrivit datelor Institutului National de Statistica.

In luna martie 2025, exporturile FOB au insumat 8,453 miliarde de euro, iar importurile CIF au insumat 11,289 miliarde de euro, rezultand astfel un deficit de 2,836 miliarde de euro. Fata de luna martie 2024, exporturile din luna martie 2025 au crescut cu 6,3%, iar importurile cu 8%.

 

De asemenea, in perioada 1 ianuarie -31 martie 2025, exporturile FOB au insumat 23,599 miliarde de euro (+2,7%), in timp ce importurile CIF au fost de 32,053 miliarde de euro (+8,1%).

 

Ponderi importante in structura exporturilor si importurilor sunt detinute de grupele de produse: masini si echipamente de transport (46,2% la export si 35,2% la import) si alte produse manufacturate (27,9% la export si 27,7% la import).

 

Conform datelor INS, valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri, in primele trei luni ale acestui an, a fost de 16,711 miliarde de euro la expedieri, respectiv de 23,107 miliarde de euro la introduceri, reprezentand 70,8% din total exporturi si 72,1% din total importuri.

 

Totodata, valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri s-a situat, in acelasi interval de referinta, la 6,888 miliarde de euro la exporturi si la 8,945 miliarde de euro la importuri, echivalentul a 29,2% din total exporturi si 27,9% din total importuri.

 

INS mentioneaza ca soldul balantei comerciale FOB/CIF se calculeaza pe baza valorii exportului FOB si a importului CIF, ca diferenta intre acestea. Soldul negativ al balantei comerciale se numeste deficit, iar cel pozitiv se numeste excedent.

 

Pretul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezinta pretul la frontiera tarii exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport pana la punctul de imbarcare, precum si toate taxele pe care bunul trebuie sa le suporte pentru a fi incarcat la bord.

 

In acelasi timp, pretul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezinta pretul la frontiera tarii importatoare, care cuprinde atat elementele componente ale pretului FOB, cat si costul asigurarii si transportului international.



Poti fi interesat si de