NielsenIQ: Consumatorii reduc consumul si se orienteaza catre marcile private

NielsenIQ: Consumatorii reduc consumul si se orienteaza catre marcile private


Consumatorii din Romania se adapteaza situatiei inflationiste prin reducerea consumului, orientarea catre marcile private si vizitarea mai frecventa a magazinelor, cu accent pe cele de proximitate si pe discounter, arata o analiza realizata de NielsenIQ.

Pe parcursul anului 2023, presiunea inflationista si cresterea economica lenta vor continua sa reprezinte o problema pentru consumatorii romani, care adopta noi solutii pentru a-si tine bugetele sub control. Cea mai intalnita metoda este renuntarea la categoriile considerate non-esentiale, urmata de respectarea stricta a listei de cumparaturi cu care pleaca de acasa. In plus, consumatorii romani urmeaza modelul altor tari din regiune, precum Polonia, Ungaria si Slovenia si se indreapta catre magazine de tip Discount, care inregistreaza o crestere semnificativa in acest prim trimestru al anului (+20,7%).

 

Conform datelor de Retail Audit NielsenIQ, in T1 2023, retailul de FMCG a crescut cu +18,4% in valoare fata de anul anterior, in linie cu restul regiunii Est-Europene (in crestere cu 17,4%), in timp ce volumele au continuat sa scada intr-un ritm accelerat. Luna aprilie a venit insa cu o usoara atenuare a inflatiei (+20% in Aprilie vs +23% in T1) si a declinului volumelor (-1.9% in aprilie vs -4,7% in T1).

 

Categoria de produse alimentare, in crestere cu 20%
Din cauza inflatiei, toate macro-categoriile de produse au inregistrat cresteri valorice in primele 4 luni din 2023. Cea mai mare crestere este cea a categoriei de produse alimentare, care creste cu 20,1% si care reprezinta 56% din totalul cosului de cumparaturi din retailul alimentar din Romania, urmata de bauturile non-alcoolice, ce au inregistrat o crestere valorica de 18,9%. Produsele non-alimentare cresc in valoare cu 16,4%, iar bauturile alcoolice cu 13,0%.

 

Cu toate ca 82% din categoriile de produse au crescut in valoare, doar 31% dintre ele au reusit sa creasca si in volum. Cele 15 categorii de top ce au crescut mai mult de 10% in valoare in acest prim trimestru sunt berea, carnea, bauturile acidulate, branza, apa, ciocolata, cafeaua, snacks-urile, laptele, biscuitii, legumele, painea, produsele de menaj si spirtoasele, iar singura categorie din top ce creste si in consum este carnea.

 

Orientarea catre marcile private ale retailerilor
Una dintre principalele metode de adaptare in fata presiunii inflationiste pe care au pus-o in practica romanii a fost indreptarea catre marcile proprii ale retailerilor, ridicand cota de piata a acestora cu 0,8%. Aceste produse reprezinta acum 19,5% din totalul vanzarilor pietei de larg consum din Romania, inca sub media globala de 21% si la o distanta semnificativa fata de pietele dezvoltate din vestul Europei (Elvetia 52%, Marea Britanie 46%, Spania 43%), dar peste media Europei de Est.

 

In primele 4 luni din 2023, mini-marketurile sunt canalul cu cea mai dinamica crestere (+26,0% in valoare), urmate de discounters (+25.5%), supermarketuri (18,7%), comert traditional (+15%) si hypermarketuri (14,0%).

 

Hypermarketurile (Kaufland, Carrefour, Auchan, Cora), desi cu cea mai lenta crestere, raman inca cel mai mare canal de vanzare cu o cota de 25% din total piata FMCG. Cu un cos mediu de cumparaturi in valoare de 114 lei si aproape constant in ciuda inflatiei (110 lei in T1 2022), numarul de tranzactii in hypers creste cu doar 9%, in timp ce cantitatile cumparate sunt in scadere.

 

Daca ne raportam strict la categoriile de produse alimentare, in 2023 observam pentru prima oara o egalizare a importantei fiecarui tip de canal de retail, fiecare dintre ele (hypers, supers, discounters si comertul traditional) ajungand la o cota valorica de cca 25% din total Romania.

 

Comertul online se stabilizeaza

Comertul online monitorizat de NIQ inregistreaza o crestere valorica de 15,1% in primul trimestru al anului 2023, dar sub nivelul inflatiei preturilor. E-comm este dominat de categoriile de ingrijire personala si a casei (40% din total FMCG, in crestere cu 22,2% fata de 2022). Cu toate ca acest canal continua sa aduca crestere valorica, trendurile globale arata ca e-commerce se stabilizeaza, dupa finalul pandemiei.

 

La finalul lui 2022, 36% dintre consumatorii romani declarau ca incearca in mod activ sa cumpere produse la oferta sau cu preturi promotionale, in timp ce numarul promotiilor era in scadere. Odata cu stabilizarea costurilor de productie si desfacere ce a urmat calmarii cresterilor de preturi din energie, retailerii si producatorii au crescut in primul trimestru al anului numarul ofertelor promotionale cu aproximativ 2%. In trimestrul 1 al anului in curs, 22,1% din vanzarile din comertul modern s-au desfasurat in cadrul ofertelor promotionale, in crestere fata de aceeasi perioada a anului precedent. Macro-categoriile de produse care au crescut nivelul promotional fata de anul trecut sunt produsele alimentare si bauturile alcoolice, cele din urma fiind singurele care au reusit sa si creasca eficienta promotiilor fata de anul precedent (73,1% eficienta in T1 2023 fata de 68,5% in aceeasi perioada a anului trecut).

 

“In contextul in care inflatia se preconizeaza a ramane cu doua cifre in perioada urmatoare, pe parcursul anului 2023 vom asista probabil la o intensificare a eforturilor companiilor din industrie pentru a-si face loc pe listele de cumparaturi din ce in ce mai scurte ale consumatorilor romani”, mai transmit reprezentantii NielsenIQ.

 

NIQ, liderul mondial in cercetarea de piata, dezvaluie noi cai de crestere pentru comerciantii si producatorii de bunuri de larg consum. Cu operatiuni in peste 100 de tari, NIQ ofera cele mai complete si clare informatii despre comportamentul de cumparare al consumatorilor, printr-o platforma avansata de business intelligence ce poate integra analize predictive. NIQ a fost infiintat in 1923 si este o companie din portofoliul Advent International.



Poti fi interesat si de