NielsenIQ: Costul de trai ridicat orienteaza consumatorii catre produsele marca proprie

NielsenIQ: Costul de trai ridicat orienteaza consumatorii catre produsele marca proprie


Consumatorii se confrunta, si anul acesta, cu un sezon de sarbatori marcat de un cost de trai ridicat, in ciuda unei scaderi a ratei inflatiei in sectorul de bunuri de larg consum (FMCG), arata datele publicate recent de compania de cercetare de piata NielsenIQ.

FMCG se confrunta in continuare cu o scadere de volume manifestata mai ales in hypermarketuri si in comertul traditional (-5.4%, respectiv-4.0% in volum, in ultimele 12 luni, fata de cele 12 luni precedente).

 

O practica utilizata de romani pentru a gestiona bugetele gospodariei a fost cumpararea produselor marca privata, ridicand, astfel, cota de piata a acestor produse (18,5% in Q3 2023). Principala categorie este cea de carne, ce reprezinta 10% din totalul marcilor private vandute in Romania.

 

In acest an, insa, preturile produselor marca privata au crescut accelerat fata de branduri, 75% dintre categoriile de produse private label au inregistrat cresteri in valoare in primele noua luni din 2023, in timp ce doar 48% dintre produsele private label au crescut si in volum.

 

“Consumatorii globali prioritizeaza cheltuielile cu casa, lucru ce influenteaza bugetele alocate pentru socializare sau intalniri in afara gospodariei. Cheltuielile sunt redirectionate de la achizitii discretionare mari, in afara casei, catre unele limitate, din cauza bugetelor reduse ramase dupa plata utilitatilor si a alimentelor. Orice rasfat este gestionat in mod calculat”, declara Iulia Pencea, Director General al NIQ Romania.

 

Aceasta mentioneaza, de asemenea, ca mai multe tendinte au devenit evidente in timpul sezonului de sarbatori din ultimii ani, in special in contextul inflationist, ce a prezentat provocari pentru familiile care doresc sa se rasfete cu cheltuieli extravagante.

 

Pornind de la studiul Mid-Year Consumer Outlook, au fost identificate o serie de tendinte emergente:

- Tendinta 1: 57% dintre consumatorii globali intervievati de NIQ spun ca vor fi in aceeasi situatie financiara sau chiar intr-una mai proasta pana la finalul anului. Ca rezultat, 84% sunt pregatiti sa cheltuiasca mai putin, aceeasi suma sau chiar deloc pentru intalniri sau evenimente in perioada sarbatorilor.

- Tendinta 2: Aproximativ 18% dintre respondenti planifica totusi sa isi mareasca cheltuielile cu intalnirile sau celebrarile in acest an. Aceasta poate fi o oportunitate pentru companiile de FMCG, deoarece majoritatea (58%) dintre cei care intentioneaza sa cheltuiasca mai mult pentru socializare intentioneaza sa o faca comparand ingrediente premium si de calitate, pentru divertisment si intalniri acasa.

- Tendinta 3: Datele recente ale retailerilor si declaratiile consmatorilor sugereaza un posibil punct forte pentru marcile private in timpul sarbatorilor, lucru ce va intensifica competitia intre brandurile consacrate si produsele marca proprie

- Tendinta 4: Ne putem astepta sa vedem mai multi consumatori comparand produse online pentru mesele si intalnirile de sarbatori din acest sezon. Acest lucru se poate datora faptului ca optiunile din magazine nu se imbunatatesc, iar interesul este in continuare crescut pentru gasirea celor mai bune oferte, ceea ce poate stimula vanzarile din mediul online. Si in Romania, canalul de e-commerce a atins un varf in Q3 2023.

 

Consumatorii se adapteaza multiplelor schimbari prin modelarea tiparelor de consum in perioada sarbatorilor de iarna. Tendinte precum pregatirea cu mult timp in avans pentru sarbatori, atitudinea diferita fata de cadouri si o constientizare crescuta asupra rolului personal in evitarea risipei de resurse si a acumularii deseurilor apar ca raspuns pentru aceste provocari.

 

Retailerii si producatorii din segmentul de FMCG se confrunta cu o combinatie de optimism selectiv si cheltuieli calculate. Este esential, in acest context, ca toate companiile implicate sa evalueze strategic cresterea promotiilor de sarbatori, pentru a optimiza eficienta omnichannel. Aceasta abordare proactiva este vitala pentru a proteja cota de piata si profitabilitatea, atunci cand cererea de sarbatori va incetini.

 



Poti fi interesat si de