Patru obiective strategice pe care le puteti atinge cu sistemul ERP

Patru obiective strategice pe care le puteti atinge cu sistemul ERP


Preturi in crestere ale materiilor prime, marje sub presiune, consumatori care dicteaza evolutia pietei - sistemul ERP va poate ajuta in aceste vremuri solicitante.

Producatorii de carne nu sunt lipsiti de riscuri: acestia trebuie sa se afirme in competitia acerba globala, in care lanturile de livrare tot mai complexe presupun cerinte ridicate din partea retailerilor de produse alimentare privind capacitatea de livrare si calitatea.

 

Costurile in crestere ale materialelor sub forma preturilor ridicate ale materiilor prime pun marjele sub presiune constanta. Fabricile din aceasta industrie trebuie sa descopere canale de desfacere noi, fiind obligate totodata sa indeplineasca cerinte legale stricte si sa-si perfectioneze tehnologiile digitale.

 

Partea buna: sistemul ERP va poate fi de ajutor in aceasta situatie. Conditia in acest sens este un proces care sa fie orientat spre patru obiective strategice: stimularea dezvoltarii prin tehnologii digitale, cresterea competitivitatii prin procese mai inteligente, mobilizarea datelor pentru decizii mai rapide si imbunatatirea rezilientei si a capacitatii de actiune.

 

1. Stimulati cresterea
Relevanta consumatorului este in crestere: acesta devine tot mai mult un jucator decisiv, care participa la stabilirea regulilor jocului si a standardelor din industria alimentara. Aceasta configuratie reprezinta un mediu de crestere ideal pentru fabricile de alimente care profita de potentialele de dezvoltare pe care le ofera digitalizarea. In centru se afla, pe de o parte, sortimentul care trebuie sa poata fi ajustat rapid la dorintele consumatorilor, cum ar fi regionalitatea sau produsele bio, cu ajutorul sistemului ERP.

 

Pe de alta parte, pandemia de Covid-19 a accelerat cu cativa ani subiectul e-food, aducand in prim-plan investitia in magazine online. Asta deoarece distributia directa nu mai este de mult interesanta doar pentru marii jucatori din industrie, ci si pentru numeroase IMM-uri: cine distribuie produse prin intermediul propriului canal digital are o sansa uriasa de a obtine o cifra de afaceri mai mare si de a se dezvolta in mod natural – in afara plasarii clasice pe rafturile retailerilor de alimente.

 

Competitia va fi dominata de cei care reusesc sa anticipeze din timp nevoile clientilor si sa le transpuna in procese, produse si servicii. Din acest motiv, in jurul sistemului ERP sunt necesare infrastructuri IT si de productie flexibile si scalabile, care sa permita atat integrarea si analiza eficienta a datelor „from farm to fork“, cat si adaptarea la schimbarile pe partea de cerere.

 

2. Creati procese mai inteligente
Atuul multor fabrici de alimente este calitatea ridicata a produselor. Insa in zilele noastre, aceasta notiune este mai mult decat un produs in sine: ea reprezinta totodata maiestria proceselor care contribuie la fabricarea produsului. Nu in ultimul rand, accelerarea proceselor datorita IT-ului si eficienta sporita in procesarea datelor contribuie la succes.

 

Din acest motiv, sunt la fel de importante solutiile care pot aduce o contributie in acest sens. Unul dintre obiective trebuie sa fie comunicarea intre sistemele, instalatiile si utilajele existente: cum ar fi atunci cand datele instalatiilor de productie sunt transferate catre sistemul ERP si pot fi folosite in scopuri de analiza si control. In afara de ERP, MES si CIM, procesarea industriala a imaginilor joaca un rol important pentru automatizarea fabricilor. Intregul ansamblu va deveni si mai inteligent daca se implementeaza modulul Predictive Maintenance si solutii robotice. Aceasta organizare mai inteligenta a fabricii aduce cu sine posibilitati noi de crestere a competitivitatii – un simplu pas care capata importanta, tinand cont de presiunea crescanda asupra sectorului industrial prin costuri in crestere, reglementari, consumatori cu comportament schimbator sau concurenta acerba.

 

3. Adoptati decizii mai rapide
In zilele noastre, in industria alimentara totul se invarte in jurul datelor – si in aceasta framantare zilnica pentru a lua cele mai bune decizii, indicatorii corecti devin cea mai eficienta arma.

 

Pentru a putea creste viteza in procesele decidente, sistemul ERP joaca un rol covarsitor. Acesta poate accelera atat procesele si fluxurile, cat si accesul la informatii. Din acest motiv, multe companii sunt interesate de functii precum planificarea inteligenta a productiei, reporting in privinta KPI-urilor furnizate, informatii din Finance & Controlling sau optimizarea managementului depozitelor.

 

Totodata, automatizarea si digitalizarea unitatilor de productie reduc semnificativ munca manuala. Urmarea: accelerarea masiva a proceselor interne. Fiecare proces digitalizat genereaza date din care pot fi derivate decizii: brusc devine transparent ce contributie de acoperire trebuie generata efectiv de catre un produs, care furnizor livreaza cea mai buna calitate sau unde exista inca „lacune“ in trasabilitate.

 

4. Imbunatatiti rezilienta si abilitatea de a actiona
In pandemie, procesele de management eficiente, flexibilizarea si fluxurile continue ale lantului de aprovizionare au devenit si mai importante. Din acest motiv, solutiile pentru un plus de rezilienta si siguranta proceselor au devenit un must-have absolut.

 

Ceea ce la prima vedere indica probleme operative, cauzate de situatia actuala, la o privire mai atenta se dovedeste a fi un avantaj extrem de strategic: sistemul ERP trebuie sa contribuie la abordarea marilor provocari ale pietelor viitoare. Procesele stabile si eficiente, precum si peisajele IT scalabile si flexibile sunt competente generalizate. Insa acestea reprezinta totodata conditia pentru a ramane capabil de actiune in caz de evenimente neprevazute si oscilatii ale pietei. Planificarea inteligenta a desfacerii ajuta la derivarea prognozelor pentru viitor si la includerea capacitatilor de depozit sau a termenelor de valabilitate ramase. Optimizarea stocului asistata de catre solutia software ajuta la obtinerea unui echilibru intre stocuri mai mici si capacitate de livrare optima. Pe scurt: crearea digitala a valorii adaugate de la intrarea marfii pana la livrare face ca lantul de productie sa fie atat cat trebuie de flexibil – acest lucru crescand rezilienta.

 

Proiect strategic pentru anii urmatori
Digitalizarea nu inseamna doar optimizari progresive – ea este totodata un proiect strategic pentru productia de alimente a viitorului. Succesul fabricilor se bazeaza inca de pe acum pe conceptul optimizarii continue, asistate IT. Confruntarea cu noile tehnologii poate optimiza strategia care deja da roade si poate contribui la contracararea costurilor in crestere ale proceselor prin sporirea eficientei si automatizare – chiar daca, de multe ori, presiunea ridicata a costurilor permite dezvoltarea in continuare doar cu pasi marunti.

 

Cum ajungem acolo? Fabricile lucreaza cel mai bine pornind de la crearea valorii adaugate a companiei, in sens invers – nu cu gandire tehnologica progresista. Tehnologiile sunt implementate acolo unde acestea aduc un plus de valoare – de exemplu un beneficiu financiar sau un avantaj pentru clienti.

 

Articol publicat in editia cu numarul 87 a revistei INDUSTRIA CARNII.RO.

 

Date contact CSB-System Romania SRL

Tel.: +40-368-446235 / Fax: +40-368-446236 / office@csb-system.ro / www.csb.com

 



Poti fi interesat si de