Proiect legislativ revolutionar: Protectia animalelor, si dincolo de granita UE

Proiect legislativ revolutionar: Protectia animalelor, si dincolo de granita UE


Transportul animalelor vii trebuie interzis pe canicula. In plus, fiecare transport de lunga durata ar trebui insotit de un medic veterinar. Sunt solutiile identificate de reprezentantii fermierilor preocupati de bunastarea animalelor.

In acest sens, la initiativa Asociatiei Crescatorilor si Exportatorilor de Bovine, Ovine, Porcine (ACEBOP) din Romania, a fost inregistrat un proiect de lege pentru asigurarea conditiilor superioare de bunastare a animalelor vii, in timpul transportului de lunga durata in afara spatiului comunitar. Proiectul a fost elaborat cu ajutorul unor experti veterinari din Romania, Germania, Australia, dar si al unor ONG-uri inernationale pentru protectia animalelor - Animals International, Animals Angels, deputati, juristi din Parlament si reprezinta munca de aproape doi ani, timp in care documentul a tot fost imbunatatit.

 

Presedintele  ACEBOP, dr. Mary Pana, si prof. dr. Adrian Oros, vicepresedintele Colegiului Medicilor Veterinari, au  dezvaluit informatii legate de acest proiect de lege.

 mary p_1

“Animalele sunt fiinte sensibile, carora trebuie sa le asiguram, in calatoriile de lunga durata, cel putin dreptul la alimentatie, adapare, repaos, igiena, servicii veterinare si ventilatie corespunzatoare - pentru evitarea stresului termic. Controlul respectarii conditiilor este realizat pana la incarcarea animalelor si parasirea teritoriului Uniunii Europene. Avem nevoie de mai mult, de principii internationale. Pe timpul transportului inafara granitei UE si pana la destinatia aflata intr-o tara indepartata non UE, responsabilitatile apartin transportatorilor si/sau intermediarilor, care de multe ori sunt din diferite tari terte, cu legislatie diferita”, sustine parere Mary Pana.

 IMG_3565_1

In acest sens, proiectul de lege propune ca fiecare transport de animale vii, care se poate intinde chiar si pe durata a patru saptamani, sa fie insotit de un medic veterinar, care sa se asigure ca este respectata bunastarea animalelor. Pentru a sublinia aceasta necesitate, profesorul Adrian Oros a prezentat un clip video realizat de Animals Internationals cu imagini in care apar animale chinuite pe durata transportului, din lipsa de hrana, de apa, de spatiu. „Le-am aratat si colegilor mei din Parlament acest filmulet prin care se vede foarte clar ce se poate intampla pe acele vapoare daca nu exista medic veterinar, daca numarul de animale depaseste capacitatea de transport, daca acestea nu au acces la apa, daca se imbarca animale bolnave sau gestante”, a spus Adrian Oros.

 

Practic, proiectul nu face decat sa impuna o serie de restrictii care deja exista intr-o serie de regulamente si recomandari ale Uniunii Europene si sa le extinda pana la tara de destinatie a transportului, care de cele mai multe ori este o tara terta, un stat din afara Uniunii Europene.

 

“Este un proiect atat de bun si ne dorim ca el sa ajunga un exemplu pentru celelalte state membre ale Uniunii Europene. Am facut deja demersuri in acest sens, am trimis draftul de lege catre UECBV, din care facem parte, si speram sa ii avem alaturi intr-un lobby puternic catre Comisia Europeana. Avem deja in grupul nostru de lucru cele mai importante ONG-uri de protectia animalelor nu din Europa, ci din lume. Cred ca asta va atarna greu si in decizia pe care o vor lua cei implicati in acceptarea acestui program”, spune Mary Pana, presedintele ACEBOP.

 

Obiectivele de baza ale proiectului sunt:

 

  • Asigurarea asistentei sanitar-veterinare pe parcursul exporturilor de animale vii peste 1000 de capete catre tari terte, de la centrul de colectare si pana la destinatie;
  • Reguli de competenta pentru medicii veterinari, realizate de autoritatea veterinara, instruirea acestora de catre Colegiul medicilor veterinary si stabilirea unor sanctiuni, instruirea voluntara de catre asociatiile de profil a fermierilor care exporta animale;
  • Includerea cheltuielilor aferente serviciilor veterinare de bunastare si tratament in cadrul noului PNDR 2012-2027, ovinele si bovinele nefiind beneficiare de ajutoare pentru bunastare in actualul PNDR;
  • Densitatea redusa a animalelor pe timpul transportului cu 10-15% in cazul temperaturilor, pe intreaga ruta, de 26-30 grade Celsius;
  • Suspendarea transporturilor inspre tarile din Golf, in perioada iunie-septembrie, cand temperatura intregistreaza 35-45 grade Celsius si inlocuirea comertului cu animale vii cu carcasa congelata.
  • Trecerea treptata de la comertul cu animale vii la comertul cu carne, protejand animalele de toate efectele negative ale transportului, care se reflecta in final, in calitatea carnii. In perioada urmatoare vom pune la dispozitia presei un studiu realizat de Animals International pe aceasta tema.

 

Romania este cel mai mare exportator de animale vii din lume. In primul trimestru din 2019, tara noastra a exportat animale vii in suma de 85,5 milioane euro, in crestere cu 13,8% fata de perioada similara a anului trecut, 39% din aceste exporturi avand ca destinatie tari din Uniunea Europeana, conform datelor centralizate de Institutul National de Statistica.



Poti fi interesat si de