Retailul din Romania va creste cu 7%, in 2019, cel mai mult din Europa

Retailul din Romania va creste cu 7%, in 2019, cel mai mult din Europa


Cifra de afaceri a magazinelor de retail (brick-and-mortar) din 27 de tari ale UE (mai putin Marea Britanie) va creste in 2019 cu 0,2%, cele mai mari rate de crestere fiind asteptate in Romania (7%) si Lituania (aproape 6%), conform celei mai recente analize GfK asupra pietei de retail europene.

Este, de asemenea, prognozata crestere pentru Spania (2,4%) si Franta (2,8%), se mentioneaza intr-un comunicat.

 

"Majoritatea consumatorilor europeni sunt in prezent impartiti intre forte opuse. Pe de o parte, este incertitudinea legata de Brexit, conflictele comerciale si perspectivele de crestere mai slabe pe pietele de export importante, cum ar fi China. Dar, pe de alta parte, Europa are o piata solida a fortei de munca, cresteri salariale mai mari si preturi moderate pentru titei. In acest context, solutia GfK de geomarketing a evaluat indicatori europeni cheie de retail si a publicat rezultatele in studiul European Retail in 2019", se arata in comunicat.

 

Studiul analizeaza tendintele si evolutiile din 27 de tari europene si prezinta o prognoza a cifrei de afaceri pentru 2019, oferind retailerilor, investitorilor si dezvoltatorilor de proiecte un punct de referinta important pentru luarea deciziilor.

 

"GfK prognozeaza in 2019 o crestere a cifrei de afaceri de doua procente pentru retailul format din magazinele fizice pentru tarile europene. Aceasta crestere este doar putin peste rata inflatiei si comparabila cu cresterea observata anul trecut", explica expertul in retail Dr. Johanne Schamel.

 

Conform studiului, in 2018, fiecare cetatean al celor 27 de tari analizate a avut o putere medie de cumparare de 16.878 euro. Aceasta echivaleaza cu o crestere nominala de 3% fata de anul precedent. Cele zece natiuni (din Est) ale UE cu cea mai mare crestere a puterii de cumparare pe cap de locuitor din acest an au o putere de cumparare mai mica decat cea medie.

 

Chiar daca in crestere, puterea de cumparare in Romania este printre cele mai mici din Europa. Puterea de cumparare in Romania ramane printre cele mai scazute din Europa. Situatia este asemanatoare celei din Croatia, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Bosnia - Hertegovina, Macedonia, Albania si Turcia.

 

Prabusirea preturilor la energie care a inceput inca de la sfarsitul anului trecut este un indicator ca rata inflatiei in UE va scadea, semnaleaza studiul. Alaturi de continuarea litigiilor comerciale cu SUA, slabirea economiei europene la inceputul anului 2019 domoleste optimismul economistilor. Ca urmare, este de asteptat in 2019 o rata a inflatiei mai mica de 1,6% pentru Uniunea Europeana.

 

Pentru Romania, inflatia prognozata pentru 2019 se situeaza la 3,3%, una dintre cele mai mari din Europa.

 

Analiza mai arata ca, in timp ce ponderea spatiilor comerciale pe cap de locuitor pentru toate tarile europene a crescut si ea in 2018, acest lucru s-a intamplat la un nivel semnificativ mai scazut fata de anii precedenti. Majorarea la nivelul UE a acestei ponderi a fost contrabalansata de cresterea populatiei. Tinand cont de aceasta, ponderea spatiilor comerciale pe cap de locuitor ramane la valoarea anului precedent, de 1,13 m ?. Printre primele trei tari clasate se numara Belgia (1,66 mp/ cap de locuitor) si Olanda (1,60 mp/ cap de locuitor), precum si Austria (1,62 mp/ cap de locuitor). In Europa de Est, Croatia (1,16mp per capita; +2.8%), Bulgaria (0,77mp per capita; +1.7%) si Romania (0,73 mp per capita; +1.7%) au reusit sa castige cel mai mult teren, desi Romania si Bulgaria continua sa se situeze in partea de jos a clasamentului UE. La nivel european, nu s-a produs nicio schimbare in clasamentul primelor trei tari fata de anul precedent in ceea ce priveste productivitatea spatiilor de vanzare. Castigatorul necontestat continua sa fie Luxemburg (aproximativ 7.250 euro/mp), care a cunoscut chiar o usoara crestere (1,4%) in 2018.

 

Locurile al doilea si al treilea sunt ocupate de Norvegia (aproximativ 6.430 euro/mp), respectiv Elvetia (aproximativ 6.220 euro/mp).

 

Cifra de afaceri este semnificativ mai mica in randul retailerilor din tarilor UE din est si sud- est. Cu spatii intre 2.680 euro /mp si 2760 euro/mp, Romania, Polonia si Bulgaria au cele mai scazute valori de profitabilitate din UE. Chiar si asa, aceste tari sunt printre cele care se lauda cu cele mai mari castiguri si cresteri anuale de la 5,7% la 6,7%, ceea ce inseamna ca incet, dar sigur reduc decalajul fata de celelalte tari, subliniaza studiul.



Poti fi interesat si de