Romania, acuzata de tacere dupa esuarea navei cu peste 14.000 de oi in Portul Midia

Romania, acuzata de tacere dupa esuarea navei cu peste 14.000 de oi in Portul Midia


Romania este acuzata de “tacere completa” in privinta investigatiei privind esuarea navei Queen Hind in noiembrie 2019, care a dus la moartea a peste 14,000 de oi, se arata intr-un articol aparut in publicatia britanica Guardian.

Salvatorii care s-au grabit spre nava care se scufunda, care parasise in noiembrie 2019 Portul Midia din Romania, au reusit sa salveze doar 228 din totalul de 14.600 de oi, dar in cele din urma doar 180 de oi au supravietuit.

 

Anul trecut, premierul roman Ludovic Orban s-a angajat, intr-un discurs televizat, sa opreasca “pe termen mediu” exporturilor de animale vii. Totusi, de la dezastrul provocat de nava Queen Hind, peste doua milioane de animale vii au fost exportate din Romania, majoritatea in Africa de Nord si Orientul Mijlociu.

 

Autoritatile de la Bucuresti sustin ca vasul era incarcat cu 10% sub capacitate si animalele “erau sanatoase din punct de vedere clinic si apte pentru transport” dar activistii de mediu spun ca nava era supraincarcata iar acest aspect a dus in cele din urma la scufundarea a mii de oi in Marea Neagra.

 

Singura informatia care a aparut dupa scufundarea navei, de la firma angajata sa scoata oile din apa, a fost descoperirea la bord a unor compartimente secrete unde erau animale moarte.

 

Saptamana aceasta, Ministerul Transporturilor din Romania a precizat pentru Guardian ca investigatiile sunt finalizate iar un rezumat al raportului va fi publicat pe site-ul institutiei. De asemenea, oficialii au precizat ca obiectivul investigatiei tehnice a fost stabilirea problemelor de siguranta maritima si prevenirea viitoarelor accidente, “si nu stabilirea vinovatiei persoanelor implicate”.

 

Legislatia UE prevede ca investigatiile in accidentele maritime trebuie raportate integral in termen de 12 luni, dar, daca nu este posibil un raport complet in acest interval de timp, atunci “un raport interimar trebuie publicat in termen de 12 luni de la incident”.

 

“Ei au promis o investigatie incrucisata pentru a afla ce s-a intamplat si, de atunci, tacere completa”, a afirmat Gabriel Paun, directorul pentru UE al organizatiei Animals International.

 

Publicatia britanica a contactat MGM Marine Shipping, compania din spatele Queen Hind, si ei au dezmintit existenta unor compartimente secrete la bord. De asemenea, au precizat ca procedurile companiei nu s-au schimbat de la accident.

 

“Nimic nu s-a schimbat, nu vreau sa mai vorbesc despre acest vas, vreau sa uit totul despre el”, a spus la telefon un reprezentant al companiei, inainte de a inchide.

 

Un audit realizat de Comisia Europeana in legatura cu Romania, in perioada septembrie - octombrie 2019, menit sa evalueze bunastarea animalelor in timpul transportului cu vapoare catre tari din afara UE, a ridicat multiple temeri, inclusiv “lipsa generala a registrelor in sistemele de control, pentru asigurarea bunastarii animalelor in timp ce sunt transportate pe apa catre tari din afara UE”.

 

“Nu exista dovezi ale verificarilor care sa confirme ca animalele sunt apte pentru a-si continua calatoria. Absenta procedurilor documentate, a registrelor si a sprijinului veterinarilor oficiali in verificarea navelor furnizeaza asigurari reduse privind eficienta celor mai multe controale efectuate”, se arata in raport.

 

“Accidentul navei Queen Hind este un exemplu clasic al esecului intrinsec al sistemului. Uniunii Europene ii place sa se laude ca este lider global in bunastarea animalelor, dar inca are mainile murdare din cauza acestei industrii crude”, a apreciat Reineke Hameleers, directorul organizatiei Eurogroup for Animals.

 

O investigatie realizata de Guardian a aratat ca exista o probabilitate de doua ori mai mare ca navele care transporta animale sa sufere “pierderi totale” daca se scufunda sau esueaza, decat vasele de transport standard. Queen Hind era operationala de 39 de ani la momentul dezastrului.

 

Mary Pana, presedintele Asociatiei Crescatorilor si Exportatorilor de Ovine, Caprine si Porcine din Romania, a declarat: “Concurenta UE cu Australia si Noua Zeelanda este acuta. Accidente navale ni se intampla si noua, si lor. Dar acestea sunt accidente ... am increde ca CE (Comisia Europeana) va gasi un mod eficient de a schimba actuala legislatie astfel incat animalele sa aiba conditii mai bune in ceea ce priveste reproductia, transportul si sacrificarea”.

 

Activistii de mediu se plang ca de la dezastru s-au schimbat prea putine lucruri in scopul imbunatatirii standardelor de bunastare pentru animalele vii exportate.

 

“Acestea nu sunt nave de cinci stele. Am petrecut o perioada pe un vapor de transport si conditiile nu s-au imbunatatit, exista intotdeauna probleme imense care apar, si nu exista nici macar un singur transport in care sa nu moara animale”, a declarat Paun.

 

Vasile Deac, veterinar si proprietar al unei companii care se ocupa cu exportul de animale vii, avertizeaza ca interzicerea exporturilor de animale vii va afecta mijloacele de trai ale fermierilor romani.

 

“Exportul de animale vii este foarte important pentru fermierii romani. Daca nu ar exista piete de export, fermierii nu ar avea unde sa-si vanda animalele si ar inregistra pierderi majore”, sustine Deac.

 

Acesta adauga: “Pentru mine, ca exportator, este foarte important sa vad navele pe care sunt transportate animale care sunt trimise la export. Ceea ce s-a intamplat cu nava Queen Hind a fost un accident, nu a fost facut intentionat”.

 

Nava Queen Hind, sub pavilion Palau, de 3785 tdw, incarcata cu 14.600 de oi si un echipaj de 22 de marinari de nationalitate siriana, s-a scufundat partial pe bordul drept, in noiembrie 2019, in bazinul Portului Midia, dupa ce a plecat de la cheu.

 



Poti fi interesat si de