Romanii au cheltuit cu aproape 7% mai mult pentru bunuri de larg consum, in primul semestru

Romanii au cheltuit cu aproape 7% mai mult pentru bunuri de larg consum, in primul semestru


Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut, in Romania, cu 6,6%, in primul semestru din 2024 fata de anul anterior, insa volumele achizitionate de gospodarii au stagnat la nivelul primelor sase luni din 2023, arata datele Consumer Panel GfK Romania.

Conform cercetarii, in ansamblu s-au inregistrat scaderi importante de volume la anumite categorii de baza, precum: painea, uleiul, alimentele congelate, untul, cerealele pentru mic dejun, bauturi (cel mai mult la sucuri carbogazoase, cafea, bauturi energizante & izotonice, juice drinks si cidru).

 

Datele centralizate de Consumer Panel Services GfK releva faptul ca rata inflatiei in FMCG a fost de circa 3% in, in primul semestru din acest an, comparativ cu anul anterior.

 

Mai mult, 85% dintre cumparatorii romani s-au declarat ingrijorati de faptul ca preturile ar putea sa creasca in continuare, dupa cum dezvaluie cel mai recent val al raportului „Behavior Change”, lansat de Consumer Panel GfK. Astfel, patru din zece gospodarii din Romania raman in zona „budget squeeze”, fiind constranse sa-si limiteze cheltuielile cu bunuri de larg consum pentru a se incadra in bugetul disponibil sau nici nu reusesc sa-si acopere nevoile curente.

 

Un trend important din ultima perioada este reprezentat de produsele aflate la promotie. In acest sens, 23% din totalul achizitiilor FMCG (cu exceptia Fresh Food), realizate de gospodarii, in primele sase luni din 2024, au fost „la oferta”, cu aproape patru puncte procentuale peste nivelul inregistrat in aceeasi perioada din 2023.

 

De asemenea, achizitiile din hypermarketuri s-au majorat cu 4%, ca valoare, de la un an la altul si a ajuns pentru prima data sub pragul de 25% cota de piata.

 

Potrivit studiului, pe reteaua de Supermarketuri IKA (retele internationale) s-a pastrat acelasi trend descendent, in timp ce supermarketurile independente (lanturile locale si magazinele neafiliate unei retele) au avansat cu un ritm de 14%, in perioada analizata, in principal datorita majorarii cosului mediu de cumparaturi.

 

Cel mai mare cos mediu de cumparaturi se inregistreaza in continuare in hypermarketuri, unde gospodariile cheltuie, in medie, aproape 90 de lei la o vizita in magazin. In schimb, cumparatorii romani merg mai des in magazinele de tip discount decat in hypermarketuri. La nivelul primelor sase luni din 2024, frecventa medie de cumparare de la discounteri a depasit-o pe cea inregistrata in supermarketuri.

 

Consumer Panel GfK este un studiu de tip continuu ce monitorizeaza comportamentul de cumparare al gospodariilor din Romania pe baza unui esantion reprezentativ la nivel national, format din 6.000 de cumparatori. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasa, indiferent de canalul de achizitie. Consumer Panel Services GfK furnizeaza informatii-cheie despre cine cumpara ce, unde, cat, cu ce frecventa si de ce.



Poti fi interesat si de