Scandal urias pe seama transportului de animale vii. Seful ANSVSA, acuzat de minciuna

Scandal urias pe seama transportului de animale vii. Seful ANSVSA, acuzat de minciuna


In vreme ce presedintele ANSVSA da asigurari cum ca nava incarcata cu ovine, care a plecat la sfarsitul saptamanii trecute spre Golf, respecta prevederile legislatiei internationale privind transportul de animale vii, reprezentantii Animals International sustin ca seful Autoritatii minte.

Romania este prima tara care a introdus pe agenda Uniunii Europene, ca subiect de dezbatere, bunastarea animalelor in timpul transportului maritim, tocmai pentru ca suntem preocupati direct si aplicat profesional sa indentificam solutii care sa nu afecteze relatiile si mediul economic, a declarat, luni, presedintele Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, Geronimo Branescu.

 

"Romania a respectat, respecta si va respecta intotdeauna prevederile legislatiei interne si internationale si chiar suntem un exemplu de bune practici. Nu a fost conexata cu evenimente care au avut repercusiuni negative in transportul maritim cu animale vii. Romania este prima tara care a introdus pe agenda Uniunii Europene, ca subiect de dezbatere, bunastarea animalelor in timpul transportului maritim tocmai pentru ca suntem preocupati direct si aplicat profesional sa indentificam solutii care sa nu afecteze relatiile si mediul economic. In urma cu o luna, in Romania s-a tinut primul seminar organizat sub egida presedintiei la Consiliu UE cu privire la bunastarea animalelor pe perioada transportului maritim. Nimeni pana acum in UE, niciun stat membru nu a dezbatut acest subiect. Au fost intr-adevar discutii in ultimele doua sau trei presedintii privind bunastarea animalelor, dar pe transportul rutier, nu pe mare, iar pe perioada Presedintiei Romaniei la Consiliul UE noi am introdus aceasta dezbatere. Chiar vorbim de ipocrizie daca spune cineva ca noi chiar nu suntem preocupati", a explicat Branescu.

 66764091_857192941303901_356029089208860672_n

Seful ANSVSA a subliniat ca la reuniunea organizata la Bucuresti pe aceste subiect au fost invitati reprezentanti ai Comisiei Europene, dar si din tarile Orientului Mijlociu, unde se fac de regula cele mai mari exporturi de animale vii.

 

"Comisia Europeana a fost reprezentata la nivel de varf si a luat nota de discutiile care au avut loc la Bucuresti. Ea a transmis ca analizeaza introducerea intr-un nou cadru legislativ de noi masuri cu privire la bunastarea animalelor pe mare, la initiativa Romaniei", a spus Branescu.

 

Declaratia presedintelui ANSVSA survine dupa ce comisarul european pentru sanatate si siguranta alimentelor, Vytenis Andriukaitis, i-a transmis saptamana trecuta o scrisoare ministrului roman al Agriculturii, Petre Daea, in care ii cere sa opreasca livrarea a circa 70.000 de oi din Romania catre Golful Persic, intrucat nu pot fi garantate conditii adecvate pentru bunastarea animalelor.

 

Legat strict de acest transport, seful Autoritatii Veterinare a subliniat ca s-a implicat direct, alaturi de specialisti sanitari-veterinari din zona, in respectarea conditiilor de transport si chiar a introdus masuri suplimentare.

 67324471_857192811303914_5215874912090062848_n

"Romania a respectat toate regulile de export, chiar am luat masuri suplimentare. Noi am tratat acest transport cu maxima seriozitate. Este intr-adevar un transport mare de 66.000 de capete, dar nava a fost foarte bine pusa la punct. Noi am decis in plus sa reducem densitatea cu 20%, deci nava a fost incarcata la 80% din capacitate, tocmai pentru a creste spatiul vital dedicat fiecarui animal, s-a introdus monitorizarea temperaturii pe fiecare punte cu raportare zilnica la PIF Constanta, pentru a fi in contact direct si zilnic pe modelul sanitar-veterinar romanesc, nu cum vor ei, s-a marit densitatea controalelor pe punte pentru a monitoriza mai bine parametri de habitat, iar acest lucru este si in folosul intensificarii ventilatiei artificiale in cazul in care temperatura se apropie de limita de 35 de grade", a explicat Geronimo Branescu.

 

Potrivit sursei citate, vasul incarcat cu ovine nu a plecat din portul Constanta pana cand nu a sosit un medic veterinar, acest transport fiind primul insotit la bord de un medic veterinar pe toata perioada transportului, care va monitoriza permanent statusul animalelor.

 

"Din punctul nostru de vedere, Regulamentul 1/2005 care guverneaza bunastarea animalelor pe timpul transportului il respectam ad litteram. Este intr-adevar o Hotarare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene care a dat castig de cauza intr-o speta prin care s-a hotarat cumva ca responsabilitatea sa se extinda asupra exportatorului pana la destinatie, numai ca intre acea hotarare si realitate este o mare diferenta, pentru ca nu ai nicio posibilitate de interventie dupa ce vasul a iesit din apele teritoriale. Noi tocmai in ideea aceasta, pentru a veni inclusiv in respectul acestei hotarari, am creat acest mecanism de comunicare, cu raportari zilnice, cu medic veterinar etc. De asemenea, comandantul navei ne-a inaintat la solicitarea noastra un plan general pentru situatii de urgenta. In cazul in care situatia o impune si-a facut un plan de acostare, daca sunt evenimente nedorite, care a fost avizat. Avem si raportarile ultimelor 5 transporturi efectuate de nava pe rute similare in care nu au fost mentionate evenimente majore", a adaugat Branescu.

 

In concluzie, seful ANSVSA afirma ca intotdeauna trebuie gasit "un echilibru functional si nu demagogic" in acest gen de activitati. "Respectam in egala masura atat preocuparea ONG-urilor implicate in apararea drepturilor animalelor, dar in egala masura si a agentilor economici care isi desfasoara activitatea in acest domeniu, iar autoritatea statului functioneaza ca un factor de echilibru in acest sens", a mai spus presedintele ANSVSA.

 

Nava incarcata cu cele aproape 70.000 de oi a plecat duminica seara din portul Constanta si va ajunge in 12 zile in Orientul Mijlociu, avand un grafic de descarcare in porturi majore din Arabia Saudita, Kuweit, Qatar, Oman si EAU.

 

Potrivit informatiilor ANSVSA, vaporul a fost autorizat de catre DSVSA Constanta cu respectarea standardelor, iar Autoritatea Navala Romana a asigurat suport de specialitate pe durata inspectiei realizata in vederea autorizarii navei. De asemenea, nava detine si o autorizatie de transport pentru animale din partea autoritatilor australiene. Echipajul navei a fost format din 60 de persoane dintre care 23 sunt responsabile de ingrijirea animalelor. Toate aceste persoane au fost instruite referitor la manipularea si ingrijirea animalelor.

 

"Transportul de animale este supravegheat pe toata durata calatoriei de catre un medic veterinar, angajat al companiei de transport. Echipamentele de pe nava care asigura hranirea si adaparea animalelor au fost verificate si sunt functionale. Precizam ca aceste echipamente sunt automate, apa fiind la discretie, hrana fiind furnizata la intervale de timp stabilite. De asemenea, precizam ca nava dispune de echipament de ventilatie fortata care trebuie sa asigure o temperatura de pana la maximum 35 de grade Celsius si de termometre care asigura verificarea in permanenta a temperaturii pe puntile unde sunt cazate animalele. Comandantul navei va transmite catre autoritatile romane un raport veterinar zilnic privind starea de bunastare si sanatate a animalelor", arata ANSVSA.

 

La sfarsitul calatoriei comandantul navei va transmite un raport final mai detaliat care va include, pe langa cele mentionate, porturile de descarcare a animalelor, numarul de animale descarcate/port si eventualele informatii cu privire la mortalitati sau stari de boala ale animalelor, etc.

 

In cazul in care apar situatii neprevazute in timpul calatoriei, in special legate de animale, nava are obligatia de a se indrepta catre cel mai apropiat port pentru remedierea problemelor.

 

Animals International, organizatia care lupta pentru bunastarea animalelor, a reactionat dur la toate aceste afirmatii. "ANSVSA minte de ingheata apele si face si dovada incompetentei. Presedintele Geronimo Branescu sustine ca vaporul mortii «dispune de echipament de ventilatie fortata care trebuie sa asigure o temperatura de pana la maximum 35 de grade Celsius si de termometre care asigura verificarea in permanen?a a temperaturii pe pun?ile unde sunt cazate animalele.» In realitate, ventilatoarele nu sunt aer conditionat, iar temperatura interioara nu poate fi niciodata mai mica decat temperatura oficiala de la umbra si de obicei este cu cel putin 5 grade mai mare decat aceasta. In Golful Persic sunt peste 50 de grade la umbra, deci cel putin tot atata si in vapoare. Ne vedem in instanta, domnule presedinte Geronimo Branescu, pentru incompetenta, coruptie si cruzime deliberata asupra animalelor”, au postat reprezentantii organizatiei pe pagina de Facebook.



Poti fi interesat si de