Pretul produsului devine mai important pentru cumparatori decat marca

Pretul produsului devine mai important pentru cumparatori decat marca


Consumatorii vor acorda o importanta mai mare pretului produselor decat marcii in acest an, estimeaza doua treimi dintre comercianti, aspect care le va crea dificultati, in conditiile in care actionarii pun o presiune tot mai mare pe majorarea preturilor pentru a compensa cresterea costurilor, potrivit studiului Deloitte Retail industry outlook 2023.

Totodata, sapte din zece participanti spun ca gestionarea fortei de munca este principala provocare a acestui an si aproape toti sunt de parere ca inflatia le va afecta profitabilitatea, iar schimbarea comportamentului cumparatorilor va avea consecinte asupra activitatii lor pe termen Mediu.

 

Studiul mai semnaleaza ca 70% dintre comercianti considera ca persistenta deficientelor pe lanturile de aprovizionare va afecta cresterea companiilor din domeniu in 2023.

 

Pentru a face fata provocarilor legate de schimbarea comportamentului consumatorilor, comerciantii trebuie sa isi imbunatateasca infrastructura de comert online, respectiv serviciile de livrare, de retur si sa dezvolte vanzarile prin intermediul retelelor sociale, recomanda studiul.

 

Pe de alta parte, cumparatorii online au asteptari tot mai mari cu privire la livrarea comenzilor, astfel ca opt din zece comercianti anunta investitii semnificative in modernizarea lanturilor de aprovizionare si distributie in acest an. Mai mult de doua treimi sunt foarte increzatori ca vor putea oferi consumatorilor o experienta cursiva de cumparare, dar, in acest scop, trebuie sa investeasca in solutii de livrare mai profitabile, cum ar fi centrele automate de procesare a comenzilor, care ajuta la cresterea capacitatii de stocare, a vitezei de transfer, la ambalarea comenzilor pentru mai multe magazine si, in final, la eficientizarea utilizarii resursei umane.

 

"Comertul online castiga tot mai mult teren si in tarile europene, inclusiv Romania. Cresterea a accelerat in perioada pandemiei si, desi ulterior s-a temperat usor, marcand dorinta cumparatorilor de a reveni fizic in magazine, cele mai recente date arata ca, de fapt, viitorul comertului este online. Conform Eurostat, in 2022, 64% dintre cetatenii Uniunii Europene au cumparat produse sau servicii online, cu 1% peste nivelul din 2021. Cei mai activi in aceasta directie sunt tinerii intre 25 si 34 de ani (87% au cumparat online in 2022). In Romania, procentul celor care cumpara online este de doar 46% din cetateni, dar tara noastra se afla printre statele UE cu cea mai mare viteza de crestere inregistrata in ultimii zece ani. Asadar, comerciantii trebuie sa se adapteze la aceasta tendinta si sa ofere clientilor servicii complexe, asociate comertului online (modalitati mai atractive de prezentare a produselor, procesarea rapida a comenzilor, retur eficient), dat fiind ca, cel putin in UE, cumparatorii aleg tot mai des produse din alte state membre", a declarat Raluca Baldea, partener Servicii Fiscale Deloitte Romania si liderul industriei de retail si bunuri de larg consum.

 

In schimb, conform studiului, dezvoltarea comertului online a generat preocupari cu privire la gestionarea retururilor, in crestere comparativ cu vanzarile fizice (30% fata de 10%). Din cauza faptului ca nu pot vedea si proba produsul, jumatate dintre consumatori comanda mai multe marimi si culori pentru a-l gasi pe cel potrivit. In aceste conditii, comerciantii trebuie sa gaseasca solutii pentru a oferi informatii exacte pentru produsele vandute online (marime, imagine si descriere) si sa ofere modalitati mai atractive de prezentare (bazate pe realitatea augmentata). Spre exemplu, cand produsul este vizualizat tridimensional, rata de retur este cu 40% mai mica. In plus, utilizarea inteligentei artificiale in sistemele de analiza poate sa ajute la prevenirea retururilor frauduloase, prin identificarea clientilor de incredere, si la scurtarea perioadei de rambursare a banilor, subliniaza studiul.

 

Sursa citata mai mentioneaza ca, pe masura ce asimileaza schimbarile intervenite in comportamentul consumatorilor, comerciantii vad un potential tot mai mare de crestere a comertului "social", astfel ca 60% estimeaza ca consumatorii vor plasa comenzile direct pe retelele sociale in acest an. Un factor favorizant este acela ca nativii digitali, care sunt mai implicati in comertul "social" decat generatiile anterioare, capata o putere de cumparare tot mai mare. In consecinta, sapte din zece comercianti estimeaza o colaborare mai stransa cu retelele sociale si cu influencerii pentru a beneficia de amploarea comertului "social".

 

Studiul aminteste faptul ca, in 2022, 94,4% dintre millennials foloseau telefoane inteligente, iar timpul mediu petrecut pe retelele sociale a crescut in ultimul deceniu cu peste 60% si a ajuns la 8 ore pe zi in 2021. Totodata, 61% dintre utilizatori au incredere in influenceri, in timp ce doar 38% tin cont de recomandarile marcii.

 

Studiul Deloitte Retail industry outlook 2023 a fost realizat in Statele Unite pe baza unui sondaj la care au participat 50 de directori din companii de profil, responsabili cu deciziile strategice in cadrul organizatiei. Dintre acestia, 70% activeaza in companii cu venituri anuale de peste 10 miliarde de dolari.



Poti fi interesat si de