Puterea de cumparare a europenilor a crescut la 18.768 euro in 2024. Romanii sunt cu aproape 50% sub media europeana
Marti, 29 Octombrie 2024

Marti, 29 Octombrie 2024
Astfel, locuitorii din Liechtenstein, Elvetia si Luxemburg au un venit net mult mai mare decat in restul Europei, in timp ce puterea de cumparare este cea mai scazuta in Kosovo, Belarus si Ucraina.
"In acest an, europenii au la dispozitie un total de aproximativ 12,9 trilioane de euro pentru a cheltui pe alimente, locuinte, servicii, costuri cu energia, pensii private, asigurari, vacante, mobilitate si achizitii de consum. Aceasta corespunde unei puteri medii de cumparare pe cap de locuitor de 18.768 euro, ceea ce reprezinta o crestere nominala de 3,9% fata de valorile revizuite din anul precedent. Cu toate acestea, suma pe care consumatorii o au de fapt disponibila pentru cheltuieli si economii variaza foarte mult de la o tara la alta si depinde, de asemenea, de modul in care evolueaza preturile de consum in 2024", potrivit studiului NielsenIQ.
La fel ca in anii precedenti, Liechtenstein se afla din nou pe primul loc in clasamentul puterii de cumparare cu o marja clara. Locuitorii din Liechtenstein au o putere de cumparare pe cap de locuitor de 70.180 de euro, de peste 3,7 ori mai mare decat media europeana. Elvetia si Luxemburg urmeaza pe locurile doi si trei. In timp ce puterea de cumparare pe cap de locuitor a elvetienilor, de 52.566 de euro, este de 2,8 ori mai mare decat cea a europenilor medii, luxemburghezii au un venit net disponibil de 41.785 de euro pe cap de locuitor. Aceasta este de peste 2,2 ori mai mare decat media europeana.
Toate celelalte tari din top 10 au, de asemenea, o putere de cumparare pe cap de locuitor foarte mare, care este cu cel putin 47% peste media europeana, sustine NielsenIQ.
"Marele castigator este Marea Britanie, care a urcat trei locuri in acest an pana pe locul sapte, cu o putere de cumparare pe cap de locuitor de 28.086 de euro. Irlanda, pe de alta parte, a suferit pierderi majore: dupa ce statul insular si-a imbunatatit constant pozitia in clasament, in 2024 a coborat sase locuri si, astfel, a iesit din top 10. Cu 26.880 de euro pe cap de locuitor, irlandezii se afla pe locul 12, cu 43% peste media europeana. In acest an, Austria a urcat din nou un loc si se afla acum pe locul sase, cu o putere de cumparare pe cap de locuitor de 29.266 de euro. Noua in top 10 este Olanda, care se afla pe locul zece, cu un venit mediu net disponibil de 27.558 de euro de persoana", se precizeaza in cercetare.
In general, 16 dintre cele 42 de tari analizate sunt peste media europeana. Pe de alta parte, 26 de tari au o putere de cumparare pe cap de locuitor sub medie - inclusiv Spania, care este usor sub media europeana, de 18.013 euro pe cap de locuitor. Ca in anii precedenti, Ucraina se afla in spate, locuitorii din aceasta tara avand la dispozitie doar 2.878 de euro pe cap de locuitor, ceea ce reprezinta putin peste 15% din media europeana.
In Romania, puterea de cumparare este de 9.092 euro.
"La 3,9%, cresterea nominala a puterii de cumparare in Europa este semnificativ mai moderata decat in cei doi ani precedenti. In acelasi timp, insa, rata inflatiei este si ea in scadere, ceea ce inseamna ca cel putin cresterea preturilor de consum ar trebui absorbita. Din fericire, tendinta tarilor cu putere de cumparare mai slaba este de a inregistra o rata de crestere a puterii de cumparare mai ridicata, ceea ce inseamna ca decalajul puterii de cumparare in Europa continua sa se reduca, iar veniturile converg incet. Cu toate acestea, diferentele dintre tari si in interiorul tarilor raman mari in 2024", a precizat Markus Frank, expert in domeniul solutiilor de geomarketing al NIQ-GfK.
Studiul "NIQ GfK Purchasing Power Europe 2024" este disponibil pentru 42 de tari europene la niveluri regionale detaliate, cum ar fi municipalitatile si codurile postale, impreuna cu date despre locuitori si gospodarii, precum si harti digitale.
Administraţia Donald Trump impune, începând din data de 7 august, tarife vamale supli...
“Rebrandingul Periș este un pas natural în evoluția brandului. Noua identitate Periș ...
Criza din sectorul porcin estonian se intensifică. Administrația Estoniană pentru Agricultură și ...