Studiu: Jumatate dintre romani vor cheltui intre 400 si 1.000 de lei pentru masa de Paste

Studiu: Jumatate dintre romani vor cheltui intre 400 si 1.000 de lei pentru masa de Paste


Aproape jumatate (49%) dintre participatii la un studiu derulat de EY intentioneaza ca cheltuiasca pentru masa de Paste sume cuprinse intre 400 de lei si 1.000 de lei, iar 77% au spus ca nu au economisit pentru a realiza achizitiile de Paste.

Din punct de vedere al cheltuielilor, care vin la pachet si cu o perioada de vacanta, studiul EY a analizat raspunsurile privind sumele alocate pentru cadouri, pentru masa de Paste, dar si pentru eventuale vacante. La intrebarea privind asteptarea unor posibile reduceri, doar putin peste jumatate au raspuns pozitiv (51%), restul nefiind interesati de asemenea campanii pentru a cumpara cadouri.

 

In ceea ce priveste sursa de achizitii preferata, majoritatea opteaza pentru cumparaturi intr-o combinatie de magazine online si fizic (41%). In comparatia intre cele doua canale in campanii de reduceri, aproape o treime din total au bifat varianta "in principal online" (29%), depasindu-i categoric pe cei care au indicat variantele singulare: doar magazine online - 3% sau doar magazine fizice - 2%.

 

Respondentii Studiului au indicat, in proportie de 77%, si faptul ca nu au economisit pentru a realiza achizitiile de Paste. Acest raspuns poate fi corelat cu tipul de venituri realizate de respondenti, care s-au situat, in marea lor majoritate, in segmentul de venituri peste medie, mari si foarte mari.

 

Cheltuielile pentru masa de Paste vor fi superioare celor pentru cadouri, avand in vedere ca aproape jumatate dintre respondenti au spus ca vor cheltui de la 400 pana la 1.000 de lei (49%), iar procentul imediat urmator, cu 25%, este cel al persoanelor care vor cheltui intre 1.000 si 1.500 lei si peste acest prag.

 

"Concluzia din raspunsurile primite este ca romanii nu vor face rabat nici in acest an, in pregatirea mesei de Paste, prilej de reunire a familiilor, prin urmare bugetele alocate sunt semnificative pentru circa trei sferturi dintre cei intervievati", a spus Georgiana Iancu, partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte si liderul sectorului de Retail si Produse de Consum EY Romania.

 

La intrebarea "Cum apreciati valoarea cumparaturilor de Paste de anul acesta, fata de anul anterior, in contextul inflatiei actuale?", o treime dintre respondenti au apreciat ca aceasta va fi mai mare cu 30%. Evaluarea consumatorilor s-a bazat pe tendinta observata deja in acest an, de crestere a preturilor, chiar daca inflatia comunicata oficial se situeaza cu mult sub acest procent. La polul opus celor mentionati sunt cei care au spus ca vor cheltui sume mai mici de 400 lei (27%).

 

"Este evident ca inflatia a erodat puterea de cumparare, mai ales in randurile celor care au avut venituri constante, astfel ca aproape o treime dintre respondenti au indicat ca vor cheltui la fel sau mai putin ca anul trecut. Cat ii priveste pe cei 25% din respondenti care au spus ca vor cheltui mai mult, este de asteptat ca acestia sa se regaseasca in categoria celor cu venituri peste medie si mari, care, de regula, nu resimte la fel de acut majorarile de preturi ale produselor de baza", a completat Georgiana Iancu.

 

Studiul a fost realizat in prima jumatate a lunii aprilie 2024, pe un esantion reprezentativ EY, respondentii fiind in cea mai mare parte persoane cu venituri foarte mari (peste 15.000 lei lunar) - 44%, venituri medii si peste medie (intre 5.000 -10.000 lei lunar) - 25%, si venituri mari (intre 10.000 si 15.000 lei pe luna), cu 22%, cei cu venituri de sub 5.000 lei/luna reprezentand 8%, cu varste cuprinse majoritar in intervalul 31 - 50 ani (65%), urmati de persoanele intre 51 si 60 de ani, cu 18%. Femei 71%, barbati 27% majoritar din mediul urban (92%), dintre care cei mai multi din Bucuresti si Ilfov (65%), cu venituri superioare (universitare si post-universitare), cu 98%.



Poti fi interesat si de